Zájem o cestování stoupá rychleji než soukromý tryskáč kapely Coldplay, která na rozdíl od jiných hvězd díky tomu neruší své koncertní turné. Obyčejný člověk teď na letišti tráví více času, než by chtěl. A nakonec se může stát, že zbytečně. Letecké společnosti ruší lety, zaměstnanci stávkují. Co za tím stojí a jak si poradit, když se do podobných problémů dostanete? Letíte-li s námi, vyřešíme i tyhle trable za vás. Letíte-li na vlastní pěst, už to tak jednoduché nebude…
Odletová hala pražského letiště časně z rána
Až 500 zrušených letů z Itálie má na svědomí nedělní stávka (18. 7.), kdy zaměstnanci nízkonákladových aerolinií a pracovníci letové bezpečnosti na celé čtyři hodiny „zavřeli krám“. Ten, komu let jen posunuli, měl štěstí. „Pobyt v Miláně jsme si prodloužili asi o dvě hodiny. Místo v šest jsme odlétali něco po osmé. Stávka totiž trvala přesně od 14 do 18 hodin. Náš let byl tedy jen odložen. Ti, kdo měli letět dříve, měli smůlu,“ popisuje svou zkušenost naše PR manažerka Jitka Bajtková.
Cestujete-li s naší cestovkou, budeme vás o změnách samozřejmě informovat průběžně e-mailem. Pokud se situace překotně změní, budeme vám raději i volat. Cestujete-li na vlastní pěst, může se stát, že vás letecká společnost o změně letu nebude vůbec informovat. A to se stalo i Jitce: „Měli jsme tušení, že to nebude s Italy jen tak, proto jsme si hlídali informace na stránkách letiště a jednoduše odpočívali na milánské plovárně o hodinku déle.“ Proto:
„Než vyrazíte, zkontrolujte e-mail a nabijte mobil.“
V pokynech leteckých společností se obvykle uvádí, že se máte dostavit na letiště nejméně dvě hodiny před odletem. Některé společnosti však kvůli velkým frontám na check-in přepážce, a především u bezpečnostní kontroly doporučují 3, či dokonce 4 hodiny před odletem. Vážně tolik?! V pátek, kdy jsme vypravovali zájezd do Stockholmu, to potřeba nebylo.
„Shodli jsme se na tom, že bychom v pohodě stíhali i podle klasického dvouhodinového úzu. Tohle zjištění je ale lepší, než si nechat letadlo uletět,“ potvrdila nám naše průvodkyně Jana Dyršmídová. Pokud si to tedy letecká společnost žádá, není čas dělat hrdinu. Nedostavíte-li se včas k nástupu na palubu, je to považováno za vaši chybu a nemáte nárok na odškodnění.
„Dodržujte časy a pořiďte si snadné důkazy.“
Stačí si jednoduše udělat selfie s odletovou tabulí a časovým záznamem, kde bude jasně vidět, že jste na letišti byli v čase doporučeném leteckou společností. Nestyďte se, určitě nebudete sami. Na rozdíl od letištního personálu, který během covidové pauzy prořídl, což je celý kámen úrazu, pražským letištěm Václava Havla totiž denně projde až 40 tisíc pasažérů.
Pořizovat si důkazní materiál samozřejmě nemusíte, pokud vás čeká na letišti náš průvodce. Udělá to za vás. Nedostavíte-li se ale z nějakého důvodu včas na smluvené místo, bude vám volat, aby vám případně pomohl cestu urychlit a správně vás nasměroval k přepážce.
Letiště Václava Havla před pátou ranní
Přestože možné kapacity jsou větší, některá letiště stanoví denní maxima. „Londýnské letiště Heathrow dočasně pozastavilo prodej letenek na letní měsíce a do 11. září omezilo maximální počet odlétajících cestujících na 100 000 denně,“ uvedla například britská televizní stanice BBC. Když se pak jen jednomu procentu pasažérů zpozdí let, je to tisícihlavý dav nespokojených cestovatelů každý den. Letecké společnosti tak řeší nejen nedostatek lidí, ale i přehršel reklamací. Třetí rada proto zní:
„Obrňte se trpělivostí a nenechte si vzít radost.“
Pokud za vámi stojí cestovka, ušetříte si spoustu mailování. Nedokáže sice roztlačit letadlo bez kapitána, ale dokáže podat a vyřídit reklamaci u letecké společnosti. V případě zrušení letu vám totiž obvykle vzniká nárok na kompenzaci. Stejně tak pokud má letadlo víc jak tři hodiny zpoždění.
A co si budem… Je nepříjemné strávit den na letišti, když jste jej mohli prožít mnohem intenzivněji v některé z úžasných evropských metropolí. Radost je ta tam. Ostatně „ztráta radosti z dovolené“ je pojem, který najdete i v občanském zákoníku, a právě při podávání reklamace u letecké společnosti se jej nebojte použít.
Je odpoledne a informační cedule nehlásí žádná zpoždění
„Neztrácejte rozum. Funguje cestovka i argumenty.“
Pokud nastane problém, nečekejte a nechte průvodce situaci ihned řešit. Cestovka pak celým procesem žádosti o kompenzaci projde za vás. V případě, že jedete na vlastní pěst, ujměte se toho sami. Pořiďte si důkazy o tom, že let byl zpožděn/nebyl uskutečněn, vyfoťte si tabuli s odlety, udělejte si snímek stránek letiště, kde bude potřebná informace atd. A samozřejmě se snažte spojit s leteckou společností.
Vše se vám bude hodit, jakmile dojde na argumenty v reklamačním řízení. V nejlepším případě si nechte přímo na letišti vystavit dokument, jenž potvrzuje zpoždění či zrušení letu. Využít můžete také služeb prostředníka, tedy společností, které vám pomohou s vyřízením. Ale pozor, zadarmo to samozřejmě nedělají a vezmou si z vymožené částky provizi.
„Stres stranou. Nenechte si odbavit i těšení se.“
Aktuální dění přímo na místě zjišťovala naše delegátka Jana Sobíšková: „Letiště jsem navštívila při odbavení našich cestovatelů hned dva dny po sobě, takže jsem si mohla udělat obrázek. Halou se v pravidelných intervalech ozývalo hlášení upozorňující cestující, aby se hned po příjezdu dostavili k odbavení a urychlili tím celý nástupní proces. My jsme měli sraz s předstihem, protože naše specialistky v obraze jsou a jednají preventivně,“ říká Jana a dodává: „Z mého pohledu ale nebyla odletová hala zvlášť přelidněná, odbavení proběhlo bez prodlevy a naši klienti v obou případech odletěli bez zpoždění.“
Před bezpečnostní kontrolou svítí informace o délce fronty v minutách
Že je situace na letišti v současnosti divoká a ke zpožděním skutečně dochází, ovšem Janě potvrdil letištní personál. „Shodovali se na tom, že situace je nejhorší odpoledne a časně ráno a zavinil ji jednoduše akutní nedostatek zkušených zaměstnanců. Ti byli propuštěni během covidu a už se netouží vracet. Navíc je sezóna v plném proudu, což přetížení ještě zhoršuje.“
Zároveň ale zaměstnanci dodávají, že zdaleka nejsou dopady pandemie u nás takové jako například ve Frankfurtu nebo v Paříži. Na otázku, jak se situací na pražském letišti odbavovací personál bojuje, se Jana dozvěděla jednoznačnou odpověď: „Čokoládou, kávou a pozitivním naladěním!“ Proto šestá rada nemůže znít jinak, než:
„Doplňte cukry a přivolejte úsměv úsměvem.“
Může se stát, že budete z důvodu plného letadla vyzváni k odbavení i kabinových zavazadel. Zachovejte chladnou hlavu. Důvodem je zajištění dostatku místa pod nohama cestujících na palubě. Personál nám potvrdil, že jde o standardní postup a jde o zavazadla, která se do letadla ukládají jako poslední a jako první jdou ven.
„V případě odbavení našich cestovatelů se toto v jednom případě stalo a jediný problém nastal ve chvíli, kdy náš klient měl v příručním zavazadle, nyní určenému k odbavení, počítač. Veškerou elektroniku si totiž cestující musí brát s sebou na palubu.“ Zachránila to obyčejná igelitka.
V odletové hale není ani odpoledne přelidněno
„Seberte odvahu. Risk je (ale jen někdy) zisk!“
Pokud se neradi zbavujete zavazadla míněného s sebou na palubu, máme od Jany ještě jeden tajný tip! „Pokud už je dostatek místa na palubě zajištěn odbavením kabinových zavazadel většiny cestujících na přepážce, ostatní cestující si už svá příruční zavazadla většinou při vstupu do letadla mohou ponechat. Vzít si i přes výzvy zavazadlo až k vašemu gatu je sice sázka do loterie, ale je to šance, jak mít své příruční zavazadlo u sebe,“ radí Jana.
Co naopak velmi nedoporučujeme, je zkomplikovat si návrat z cest tím, že povezete některý ze zakázaných suvenýrů. Už v tak dost napjaté situaci na letištích je skoro jistota, že důkladná kontrola vašich zavazadel a řešení problému s celním úřadem vás zdrží natolik, že nakonec včas neodletíte.
Letištní shon, trocha toho adrenalinu před cestou, drobné zmatky… Tohle všechno k cestování a celé té prázdninové atmosféře přece také patří. Zmírnit si stres můžete právě tím, že na ně nebudete sami a vyrazíte na dovolenou s Radynacestu a našimi přátelskými průvodci. Dokážete velké věci. Tak se toho nebojte ani teď, nabijte se zážitky na další měsíce a pořiďte si vlastní obrázek o tom, jak to právě na letištích chodí.