Pozoruhodných mostů na světě najdeme několik desítek. Některé z nich mají své prvenství dané. Jsou největší, nejtěžší či nejstarší na planetě. Některé nadchnou svou okázalou architekturou, barvou či majestátností. Jiné budí hrůzu svou neuvěřitelnou délkou, jedete desítky minut, nevidíte konec a modlíte se, aby nedošel benzín. Nechte se spolu s námi pohltit historií mostů, které lidstvo dokázalo vytvořit.
1. Golden Gate, USA, San Francisko
Golden Gate (Zlatá brána) je most, který se stal při svém dokončení v roce 1937 nejdelším visutým mostem na světě. Stavba oblíbeného mostu započala v roce 1933 a tehdy nikdo nevěřil, že se podaří most postavit. Lidé byli skeptičtí a mnoho z nich se domnívalo, že je naprosto nemožné postavit most, který by odolal častým zemětřesením, silným a bouřlivým přílivům a odlivům a povětrnostním podmínkám.
Hlavním inženýrem se stal Joseph B. Strauss a architektem neméně známý Irving Morrow, kteří při stavbě dbali především na bezpečí pracovníků mostu. Celkem si stavba mostu vyžádala 11 obětí.
Celková délka mostu je 2737 metrů a má typicky „netypickou“ oranžovou barvu, která na mnoha fotografiích vypadá spíše jako červená. Jelikož se nad zálivem často vyskytuje mlha, je zbarvení mostu výrazným odstínem téměř nutností.
Most je tak viditelný v nepříznivém počasí a mlhách všem projíždějícím lodím. Jelikož most nedisponuje žádnými záchrannými prvky, je oblíbeným místem sebevrahů. Z mostu tak ukončilo svůj život více jak tisícovka lidí. V současné době se uvažuje nad záchrannými sítěmi, stejnými, jaké se pod mostem nacházeli při jeho stavbě.
2. Tower Bridge, Velká Británie, Londýn
Jeden z nejznámějších symbolů Londýna je stavba, která se zapsala do dějin Velké Británie jako nejkrásnější ukázka viktoriánské architektury. Stavba „Tower Bridge“ započala v roce 1886 podle plánů architekta Horace Jonese a Johna W. Barryho.
Tower Bridge měl v době svého slavnostního otevření v roce 1894 barvu ocelově šedou. Typický modro-bílý nátěr získal až o několik let později.
Na každé straně mostu se nachází 65 metrů vysoké novogotické věže, které uprostřed spojuje lávka, takzvaná „catwalk“, pro průchod z jedné strany na druhou. V dřívějších dobách, kdy se most otevíral několikrát denně, sloužila tato „lávka“ pro pěší veřejnost.
Ještě před vytvořením muzea byla zavřená od roku 1909 na dlouhých 73 let, jelikož se stala oblíbeným místem prostitutek a sebevrahů. V dnešní době, kdy se most už tolik neotevírá, tady sídlí muzeum, ve kterém se dozvíte vše o historii mostu. Například že pilíř, nesoucí věž, byl v době stavby s hmotností přes 70 000 tun nejtěžším pilířem na světě anebo že dříve mechanismus otevírání mostu poháněla pára.
Čtení: Zájezdy do Francie – srovnání a doporučeníČtení: Zájezdy do Londýna – srovnání a doporučeníČtení: Zájezdy do USA – srovnání a doporučení3. Starý most, Bosna a Hercegovina, Mostar
„Stari most“ se nachází ve městě Mostar v Bosně a Hercegovině. Most byl vybudován osmanskými Turky v roce 1566 a po dlouhých 427 let pyl pýchou Mostaru až do roku 1993, kdy byl během balkánských válek po třech dnech sestřelování v listopadu bosenskými Chorvaty zničen.
Unikátnost památky byla v architektuře osmanských Turků, kteří stvořili most jedním obloukem. Hlavním stavitelem byl muž jménem Hajrudin.
Na pilíři na levém břehu řeky Neretvy byl vytesán nápis v arabštině KUDRET KEMERI, což v překladu znamená „síla oblouku".
V roce 2004 byl most znovu podle tureckých plánů vybudován a slavnostně otevřen. V letních měsících z mostu skáčou profesionálové, jen oni vědí, že je pod mostem pouze jediné místo s dostatečnou hloubkou pro bezpečný seskok.
4. Brooklynský most, USA, New York
Nejoblíbenější most filmařů a samotného New Yorku? Brooklynský most neboli „ocelová harfa“, jak je nazýván, budí dodnes obdiv nejen samotného New Yorku, ale i celého světa. Stavba mostu přes řeku East River začala v roce 1870 a po 13 letech byl most slavnostně otevřen. Vidět tento jedinečný most je při návštěvě New Yorku téměř povinností.
Jelikož se New York v 19. století potýkal s problémem trajektů, které vyplouvaly pozdě či vůbec vlivem nepříznivého počasí, rozhodl se architekt John A. Röbling pro výstavbu mostu. Věže, které se na mostě nacházejí, jsou postaveny v novogotickém stylu.
Čtení na podobné témaBrooklynský most: symbol New Yorku s nezapomenutelným výhledem na ManhattanPřečíst
Ani tomuto mostu se při jeho stavbě nevyhnuly smrtelné úrazy. Během prací na mostě zemřelo přes dvacet lidí převážně na dekompresní nemoc, která postihuje osoby vystavené snížení okolního tlaku, když při stavbě mostu pracovali pod hladinou řeky East River pomocí tzv. potápěčských zvonů.
Od roku 1980 je most osvětlen pomocí reflektorů, které jenom podtrhují tuto jedinečnou stavbu nočního New Yorku.
5. Karlův most, Česká republika, Praha
Každý, kdo navštíví Prahu, je doslova uchvácen nádherným Karlovým mostem. Skvostně vrcholně gotická památka, která se stavěla pod „taktovkou“ krále Karla IV. v letech 1357–1402, byla náhradou za most Juditin, vystavěný v románském stylu, který byl zničen při jarním tání ledů.
Karlův most spojuje Staré Město a Malou Stranu a tvoří ho 16 oblouků. Při procházce na mostě, který je dlouhý cca 515 metrů je každý turista uchvácen sochami, z nichž nejvíce pochází z období vrcholného baroka.
Vstup na most „chrání“ po obou stranách věže. Za nejkrásnější středověkou věž Evropy je považována Staroměstská mostecká věž, dílo Petra Parléře. Karlův most je druhým nejstarším dochovaným mostem v České republice (po Kamenném neboli Jelením mostě v Písku).
6. Viadukt Millau, Francie, Millau
Až do roku 2012, než byl otevřen most Baluarte v Mexiku, byl francouzský most nejvyšším mostem světa. Hlavními tvůrci byli architekti Norman Foster z Velké Británie a Michel Virlogeux. Most je vysoký úctyhodných 343 metrů a byl slavnostně otevřen v roce 2004.
O kolik metrů je tedy vyšší v současnosti nejvyšší most světa v Mexiku? Most Baluarte se tyčí do výše necelých 403 metrů, čímž o cca 60 metrů předstihl slavný most v jižní Francii. Zajímavostí je, že na mostě Millau musela být snížena rychlost z důvodu velkého množství turistů fotících si tento unikátní most.
7. Harbour Bridge, Austrálie, Sydney
Opera v Sydney je bezpochyby nejznámějším symbolem města. Stejně jako most, který přemosťuje přístav Port Jackson, Harbour Bridge.
Místní obyvatelé most nazývají „ramínkem na šaty“ kvůli jeho vzhledu. Slavnostního otevření se most dočkal po osmi letech výstavby v roce 1932 a už tehdy si získal oblibu místních lidí. Hlavním architektem byl John Bradfield, který na designu pracoval dlouhou dobu, než byl spokojen s návrhem.
8. Victoria Bridge, Kanada, Montreal
Lidé v Montrealu se během tání ledovců potýkají s problémem dostat se na druhou stranu řeky svatého Vavřince. V létě se dá řeka pohodlně přeplout, během tuhých zim se dá přejít, ale v ostatních měsících je nemožné jakkoliv řeku překonat. Během tání ledovců sebou řeka valí obrovské kry, které drtí vše, co jim přijde do cesty.
Místy je řeka až dva kilometry široká a z počátku se zdá zhola nemožné přetnout ji mostem. Jeden z nejvýznamnějších kanadských inženýrů Thomas Keefer vybere místo na řece, které se mu zdá nejlepší na výstavbu mostu. Samotné práce na výstavbě gigantu pak začínají v roce 1854 pod taktovkou inženýra Jamese Hodgese.
Celá stavba trvá dlouhých pět let a pracuje na ní přes 3000 lidí. Potýkat se museli nejen se samotnou řekou a ledovými krami, ale taktéž se smrtelnými nehodami dělníků. Největším problémem byl zrak, který se pracujícím zhoršil kvůli slunci odrážejícímu se od ledu.
Když je most v roce 1859 slavnostně otevřen, vypadá jako roura a moc „neladí“ s okolím. Přestavba proto byla téměř nutností a v dnešní době už nemá nic společného s rourou. Jeho nový design se stal oblíbený napříč světadíly.
9. Danyang-Kunshan Grand Bridge, Čína, Šanghaj-Nanjing
Za nejdelšími mosty světa je potřeba se vypravit až do daleké Číny. Tato země se pyšní hned 3 nejdelšími mosty světa. Ten, který byl dokončen v roce 2011 po čtyřleté práci, je mistrovskou ukázkou architektonické zručnosti.
Délka mostu je přes 164 km, na výstavbě pracovalo přes 10 000 dělníků, a jeho úctyhodná délka je zapsána v Guinessově knize rekordů.
10. Most Si-o-seh Pol, Írán, Isfahán
Most 33 oblouků, jak je nazýván Si-o-seh Pol, se nachází ve třetím největším íranském městě Isfahánu. Na první pohled zaujme svojí jedinečnou architekturou.
Most byl vystavěn na počátku 17. století. Stavba je dlouhá necelých 300 metrů a je považována za jednu z nejkrásnějších ukázek Safavidské říše, jednu z nejvyspělejších islámských civilizací.