Tip pro vás:
Chcete-li se o Caravaggiově životě v Římě dozvědět víc, přečtěte si knihu Krev na paletě od Miloše Kočky. Vtáhne vás přímo do děje.
Máte rádi realistické obrazy svérázného malíře Caravaggia a chystáte se v současné době do Říma? Pak si rozhodně nesmíte nechat ujít moderně pojatou výstavu jeho děl ve výstavním paláci Palazzo delle Esposizioni. A pokud ji zrovna nestihnete, nevěšte hlavu, Caravaggio na Věčné město nedal dopustit a jeho díla jsou volně k vidění hned ve třech římských kostelích. Na následujících řádcích se dozvíte, které to jsou a jaké poklady skrývají.
Mistr Michelangelo Merisi zvaný Caravaggio miloval Řím, barokní město par excellence. Hlavní slovo tu totiž v době kolem přelomu 16. a 17. století měli mecenáši umění, kteří umožnili dát prostor jeho novým nápadům a urovnávali dokonce mnohé Caravaggiovy prohřešky.
Významný malíř totiž nebyl pouze zakladatelem italského barokního realismu a velmi nadaným a houževnatým člověkem, ale také pověstným rváčem, žijícím nezřízeným životem. A je to možná právě nezřízený život svérázného umělce, který stojí za hloubkou a dramatičností jeho děl.
Kudy chodil a kde hledal inspiraci?
Řím Caravaggia fascinoval. Rád se potuloval uličkami kolem současného Španělského náměstí, kde v jeho době ještě nestály monumentální Španělské schody, a celá oblast náhodným návštěvníkům spíš naháněla strach. Pro dobové drby si prý chodil na náměstí Piazza Navona. Inspiraci hledal na ulicích i v místních krčmách.
V současném Římě nikde nevisí žádná pamětní deska, která by na místo jeho pobytu upozorňovala. Jeho odkaz tu ale dýchá na každém kroku. Návštěvníci si ve Věčném městě mohou Caravaggiova díla prohlédnout nejen v galeriích, ale také hned ve třech volně přístupných kostelích.
Dramatičnost v jeho dílech a revoluční zobrazení
Produkcí tuctových obrazů se Caravaggio živit nechtěl. Svou první velkou zakázku získal od mecenáše kardinála Francesca Maria del Monte. Jednalo se o výzdobu kaple rodiny Contarelli v kostele San Luigi dei Francesi a zakázka to byla prestižní, tehdy se jednalo o jeden z nejnavštěvovanějších kostelů ve městě. Caravaggio ho měl vyzdobit scénami ze života evangelisty Matouše.
Do díla se pustil s osobitostí sobě vlastní. Pracoval s protiklady světla a stínu. Typické pro jeho obrazy je i použití techniky tzv. šerosvitu, kdy proud světla obvykle ze strany prudce osvětluje jen vybranou část obrazu.
Caravaggiova díla mají hluboký náboženský obsah. Na rozdíl od svých předchůdců začal nově biblické či mytologické postavy zobrazovat jako skutečné prosté lidi své doby, bez jakéhokoliv přikrášlování. A tak je tomu i v případě pláten se svatým Matoušem v kostele San Luigi dei Francesi. Realismus a emocionální intenzita děl na publikum značně zapůsobily, jeho konkurenti ovšem nešetřili kritikou.
Svatý Matouš v kostele San Luigi dei Francesi
Scéna zobrazená na obrazu s názvem Umučení svatého Matouše se odehrává na etiopském dvoře, kde král nechává evangelistu zavraždit během bohoslužby. Umírající však odmítá palmovou ratolest mučedníka, kterou mu podává anděl. V jednom ze starců, přihlížejícím této scéně, patrně Caravaggio zobrazil sám sebe.
Povolání svatého Matouše bylo dokončeno o několik měsíců později a rovněž vyvolalo rozruch. Caravaggio scénu umístil do všední temné kanceláře výběrčích daní.
Centrální obraz v kapli měl tvořit Caravaggiův konkurent a velký kritik Giuseppe Cesari. Štěstí se ovšem nakonec usmálo na Caravaggia, který ale musel první verzi obrazu Svatý Matouš a anděl přijmout zpět pro přílišný realismus a náznakovost a vytvořit obraz nový, pro tehdejší společnost přijatelnější. Původní verze obrazu se dostala do Drážďan, kde byla zničena během druhé světové války.
Kostely Santa Maria del Popolo a Sant'Agostino
Rozruch kolem obrazů se svatým Matoušem přinesl malíři další významnou zakázku – dva obrazy v kostele Santa Maria del Popolo v kapli rodiny Cerasi. Na obraze Ukřižování svatého Petra padne zrak návštěvníků na starého muže se špinavýma nohama, na Obrácení svatého Pavla zase na koňský zadek. Jedná se snad o nejrevolučnější obraz v dějinách náboženského umění.
Caravaggiovo dílo si lze v Římě prohlédnout ještě v kostele Sant’Agostino, nacházejícím se nedaleko slavného Pantheonu. Pro kapli rodiny Cavalletti tu byl zhotoven obraz Loretánská madona. Modelem pro zobrazení Panny Marie mu patrně byla mladá prostitutka a jeho obraz byl revoluční i v tom, že zatímco běžně se madona zobrazovala jako vznášející se bytost, Caravaggio se odvážil zobrazit ji v pokorném postoji, v němž přijímá oddanost dvou poutníků, zobrazenýma rovněž se špinavýma nohama.
Když musel uprchnout z Říma…
Za dalšími mistrovými díly v Římě je třeba se vydat do galerií, například do Galleria Borghese. A protože Caravaggio byl nucen z milovaného Říma i prchat, protože se patrně dopouštěl násilnictví a dokonce i vraždy, jeho další díla jsou k vidění například v Neapoli či v La Vallettě na Maltě, kde hledal útočiště.
Unikátní výstava aktuálně v Palazzo delle Esposizioni
V době od 24. března do 3. července 2016 mají návštěvníci Říma unikátní příležitost vidět Caravaggiova díla v působivé videoprojekci ve výstavním paláci Palazzo delle Esposizioni. Sofistikovaný program projekce obrazů s hudebním podkreslením trvá necelou hodinu a umožňuje poznat Caravaggiovu tvorbu do hloubky a takřka všemi smysly.
Ve spojení s prohlídkou volně přístupných Caravaggiových děl v římských kostelích se jedná o skutečně emocionální zážitek. Vydejte se do Říma po stopách Caravaggia, stojí to za to!