Systém pařížské městské hromadné dopravy je velmi propracovaný a účinný, dokonce patří k nejlevnějším v celé Evropě. U všech přepážek s jízdenkami máte zdarma k dispozici různé mapky a dopravní plány města. Informace pro turisty lze získat z přehledných a užitečných webových stránek RATP, samostatného pařížského dopravního podniku.
Autobusy
Autobusy jezdí od pondělí do soboty od 5:45 do 0:30.
V neděli je provoz značně omezen a autobusy jezdí od 7:00 do 20:30. V době, kdy běžné autobusy nejezdí, nastupují 42 Noctiliens, které jezdí od 0:30 do 5:30. Tyto noční autobusy jsou spojením pro turisty přijíždějící na nádraží v noci a jejich trasa vede po hlavních pařížských tepnách.
Metro
Pařížské metro dnes disponuje nejmodernější trasou v Evropě
Pařížské metro má jednu z nejpropracovanějších a nejhustších sítí na světě a říká se, že v Paříži není místo, které by bylo vzdáleno více než 300 metrů od některé z 370 stanic. Přestože se nejedná o nejstarší metro (Londýn), dnes je pařížské metro největší na světě. Oproti londýnskému metru, které čítá 12 linek, má Paříž ještě o 2 linky více, tedy neuvěřitelných 14 linek metra.
Linky jsou snadno rozeznatelné díky tomu, že jsou očíslované a barevně odlišené. Věděli jste, že do 60. let 20. století byly všechny linky šedivé a nebyly odlišené barvami? Lidé se tak mohli orientovat jen konečnou stanicí linky, která jim udávala i výchozí směr. První linka metra byla spuštěna ku příležitosti Světové výstavy v Paříži r. 1900.
Denně přepraví přibližně 5 milionů pasažérů. Soupravy některých linek jezdí bez řidičů, jsou to tzv. automatické linky a řadí se právě mezi ty nejnovější.
Snadná Orientace
Poslední metro vyjíždí 15 minut po půlnoci, znovu začíná jezdit v 5 hodin ráno. Všichni se obávají spletité sítě pařížského metra, ale orientace je zde poměrně snadná, jelikož vše je perfektně a hlavně všude značeno. Mapky a plány metra jsou umístěny jak při vstupech do metra, tak v samotném podzemí.
Značení v metru
Direction je směr konečné stanice, kam metro míří. Correspondance upozorňuje na přestup ve stanicích, kde se křižuje více linek. Důležité jsou modré cedule s bílým nápisem sortie, které znamenají cestu k východu.
Čtení: Zájezdy do Paříže – srovnání a doporučeníRER
Označení příměstských vlaků linek B, C v Paříži
RER (Réseau Express Régional) je síť předměstských linek, které posilují linky metra. Jezdí nejen na předměstí do okolních vesnic, které jsou vzdálené i přes 30 km, ale zajíždí i do centra Paříže. RER bývá sice rychlejší než metro, ale vzdálenosti mezi jednotlivými stanicemi jsou oproti metru delší. Je ovšem méně spolehlivé než metro, protože místní železničáři s velikou oblibou stávkují. Písmena A až E označují linku, číslice pak trasu po předměstích.
Jízdenky
Automat na jízdenky MHD v Paříži
Jízdenky RATP platí v metru, RER, v autobusech, dokonce i pro lanovku na Montmartre a tři tramvajové linky v Paříži. Jedna jízdenka platí na hodinu a půl cestování po Paříži, a to s libovolným počtem přestupů v rámci jednoho dopravního prostředku. Pozor! Nedá se s jednou jízdenkou přestupovat z autobusu na metro a naopak. Cena jízdenky je okolo 1,80 €, ale když si jich koupíte deset najednou, vyjdou vás výhodněji. Pro turisty, kteří plánují využívat hromadnou dopravu, se také vyplatí celodenní jízdenka za 9,30 €. Více informací o aktuálních cenách dopravního podniku získáte na jejich oficiálních stránkách.
Paříž na kole
V Paříži můžete absolvovat i čtyřhodinové organizované výlety na kole s anglickým průvodcem. Pro zájemce se konají i noční cyklistické prohlídky města. Ve francouzské metropoli potkáte spoustu stojanů s koly, které si můžete po zaplacení zálohy kreditkou půjčovat. Těmto kolům se říká Veliby. Výhodou těchto kol je přijatelná cena a také to, že je můžete vrátit do jakéhokoliv jiného stojanu ve městě. Pokud kolo vrátíte do 30 minut, neplatíte nic.
Bateaubus
Bateaubus je způsob dopravy po Paříži a to lodí po Seině. Jde tedy o něco jako MHD. Jízdenky je možné koupit na kterékoli z 8 zastávek. Vystupovat a nastupovat je možné na každé zastávce a na jak dlouho chcete (tzv. systém hop on-hop off). Pokud Paříž neznáte, je vhodné projet celý okruh, zorientovat se, a poté vystoupit tam, kde budete chtít začít prohlídku. Délka okruhu je od Eiffelovy věže (otáčí se před Pont Bir Hakeim), na druhé straně se loď otáčí za Ille St. Luis (zastávka Jardin des Plantes).
Seznam zastávek: Tour Eiffel, Musée d'Orsay, St.Germain-des-Prés, Notre-Dame, Jardin des Plantes, Hotel de Ville (radnice), Louvre, Champs-Elysées. Lodě jezdí jen přes den od 10:00 do 21:30 v hlavní sezóně (červen, červenec, srpen). Mimo sezónu končí dříve. Celý okruh trvá cca 80 min. Interval mezi jednotlivými loděmi je cca 15–30 min.
Jiné alternativy
Nemáte-li s sebou na výletě průvodce a přece jen po něm zatoužíte, využijte Paris Walk, což jsou vycházky s anglicky mluvícím průvodcem do různých čtvrtí města. Využít můžete také zdejší taxi služby, oranžové světlo znamená, že má taxikář plný vůz, bílé světlo znamená, že je vám k dispozici. Ať už se rozhodnete pro jakýkoli způsob dopravy po Paříži, budete tímto městem jednoznačně okouzleni.