Titulovat dubajské stavby a vymoženosti přízvisky typu „nejmodernější, největší a nejluxusnější na světě“, jsme si již víceméně zvykli. Tudíž ani informace o tom, že bylo v roce 2012 místní metro zapsáno do Guinessovy knihy rekordů jako nejdelší plně automatizovaný systém MHD na světě, nás až tak nepřekvapí. Přečtěte si ty největší zajímavosti, které se dubajského metra týkají.
1. První metro na Arabském poloostrově
Dubajské metro je vůbec první svého druhu na území Arabského poloostrova a celkově druhé v celém arabském světě, hned po egyptské Káhiře. Stavba metra v místech, kde ještě v 60. letech byla jen písčitá poušť, je velmi náročná, proto také původně odhadované náklady 15,5 bilionu AED vzrostly o téměř 80 % na 28 bilionů AED.
2. Zahájení provozu - šťastná devítka
Oficiální zahájení prací na výstavbě dubajského metra byly započaty 5. 5. 2005. Slavnostní otevření první linky proběhlo dne 9. 9. 2009 v 9:09:09 za účasti šejka Muhammeda ibn Rašíd al-Maktúm, dubajského emíra. Tehdy se jednalo o červenou linku s pouhými 10 stanicemi, přesto hned první dva dny provozu využilo jízdu metrem více než 110 000 cestujících.
Nová zelená linka byla uvedena do provozu přesně o dva roky později 9. 9. 2011, opět šejkem Mohammedem.
Čtení: Zájezdy do Dubaje – srovnání a doporučení3. Dvě linky (zatím!)
Delší červená linka, která kopíruje pobřeží Perského zálivu, měří 52,1 km a napočítáte na ní 29 stanic. Vede z mezinárodního letiště až na okraj Dubaje do Jebel Ali, kde se nachází hlavní dubajský přístav.
Kratší a mladší zelená linka měří 22,5 km a je na ní umístěno 20 zastávek. Má tvar U a v podstatě obepisuje Dubai Creek.*
V budoucnosti by měly vzniknout další 2 linky (modrá a fialová) a do roku 2030 by měly všechny plánované linky metra měřit celkem 430 km.
4. Několik omračujících čísel
V Dubaji je v provozu 79 vlakových souprav
V Dubaji je v provozu 79 vlakových souprav japonské výroby.* Denně využije cestu metrem až půl milionu cestujících a během roku 2014 přepravilo dubajské metro více než 164,3 milionů lidí.
Při tak obrovské koncentraci cestujících patří jejich bezpečnost k předním zájmům provozovatelů, a proto je v celém prostoru metra nainstalováno více než 4 000 bezpečnostních kamer.
5. Luxus i při cestování metrem
Cestování v GOLD třídě skýtá exkluzivní výhled
Vždy první vagon z každé vlakové soupravy je označen jako „GOLD“, který je se svými širokými koženými sedačkami mnohem luxusnější než ostatní a je určen výhradně pro držitele Gold karty. Další nespornou výhodou je, že cestující mají z předních míst ničím nerušený výhled na město i na cestu před nimi.
6. Ženy a děti? Nerušeně a v soukromí
Do každé vlakové soupravy je také zařazeno oddělení pro ženy a děti, jež chtějí cestovat nerušeně a stranou od mužů. Mějme na paměti, že jsme přece jen stále v arabské zemi, i když ve velmi moderní. Takový vagon poznáte podle růžové barvy a bývá zpravidla umístěn na začátku soupravy.
7. Šetřit se musí i v Dubaji
Opulentní a marnotratná Dubaj získává plusové body alespoň tím, že 80 % vody, která je používána na mytí vlakových souprav, pochází z recyklovaných zdrojů.
8. Přísné pokuty v MHD
Pravidla dodržujte, pokuty jsou vysoké
Dodržování pravidel slušného chování je v místním metru, potažmo ve všech prostředcích dubajské MHD, striktně vyžadováno. Za jejich porušení mnohdy hrozí vysoká pokuta. A jaké chování se v Dubaji trestá?
Pokuta 100 AED vám hrozí za:*
vstup a cestování ve vlacích vám neurčených,
pokládání nohou na sedačky,
jezení, pití a žvýkání (v době ramadánu vás tento „nešvar“ může vyjít až na částku 2 000 AED),
cestování se zvířaty kromě vodících psů.
Pokutu 200 AED zaplatíte za:*
cestování bez platné jízdenky,
držení alkoholických nápojů,
kouření.
A logickou 500 AED zaplatíte, když:*
budete záměrně ničit majetek MHD.
9. Stanice metra kopírují přírodu
Stanice Burj Khalifa ve tvaru písečné duny
Každá ze 49 stanic je navržena tak, aby evokovala 4 základní přírodní elementy (voda-modrá, země-tmavě hnědá, vzduch-zelená a oheň-červená). Například v modré stanici BurJuman se budete cítit jako pod vodní hladinou, Burj Khalifa zase svou barvou a tvarem písečné duny připomíná Zemi. Stanice Rashidya je laděná do klidně zelené barvy a Mall of the Emirates zas do energické rudě ohnivé.
10. Česká stopa
Dvě stanice dubajského metra se mohou pochlubit výzdobou české firmy LASVIT, tuto českou stopu najdete konkrétně v umělecky zpracovaném osvětlení. Na přestupní stanici BurJuman (oficiálně Khalid Bin Al Waleed) visí nad eskalátory nepřehlédnutelné lustry s názvem „VODA“. Ty pro Dubaj navrhla designérka Jitka Kamencová Skuhravá.
Oproti tomu červená stanice Al Rigga je vybavena osvětlením s názvem „OHEŇ“, jehož červenožlutá barva dodává stanici atmosféru ohnivé energie. Tato světla navrhla designérka Katarína Kudějová Fulínová.
*údaje platné pro r. 2015