První snahy o propojení kontinentu s Velkou Británií se objevují již od minulého století. Konečné rozhodnutí o výstavbě tunelu, který povede pod kanálem La Manche, však padlo až roku 1987. Původním plánem bylo zahájení činnosti tunelu již 15. května 1993, vzhledem k finančním a technickým problémům se však stavba protáhla a železniční doprava byla slavnostně spuštěna až 6. května roku 1994.
Slavnostního otevření se účastnila britská královna Alžběta II. a tehdejší francouzský prezident Francois Mitterand, kteří se na místo dopravili stylově ve vysokorychlostních vlacích TGV – EUROSTAR určených právě pro tuto trasu vedoucí z terminálu Coquele u města Calais ve Francii do terminálu Folkestone nedaleko Doveru ve Velké Británii. Pravidelná osobní doprava však byla zahájena až 14. listopadu 1994.
Struktura tunelu
Délka tunelu je cca 50 km a z toho vede cca 38 km pod mořem. Průměrná hloubka je cca 45 m pod dnem moře. Eurotunel je tvořen dvěma dopravními tunely o průměru 7,6 m a jedním servisním, který má průměr o něco menší. Celkově vyšla stavba tunelu na 10 miliard liber. Tato částka byla díky zpožděnému zahájení pravidelné dopravy navýšena o dalších 230 milionů liber.
Vysokorychlostní vlaky jsou schopné pohybovat se až rychlostí 300 km/hod, v tunelu je však povolena rychlost maximálně 160 km/hod, cesta z jednoho břehu na druhý trvá cca pouhých 20 minut. Pro představu cesta z Londýna do Paříže vám zabere cca 2 hod 15 minut.
Ze začátku panovaly jisté obavy, zda se stavba tunelu po finanční stránce vyplatí. Dnes je však již těmto dohadům konec. Denně tunel přepraví průměrně 400 vlaků s 50 000 cestujícími, 6 000 auty a 54 000 tuny nákladu.
Že se tunel spojující evropský kontinent s Velkou Británií stal často využívanou trasou, dokládají také statistiky. Během let 1994–2014 bylo prostřednictvím vlaků přepraveno přes 330 miliónů lidí a 65 miliónů vozidel.
Rezervace nutná
Pokud se rozhodnete využít při cestě do Velké Británie Eurotunel, je třeba počítat s nutnou rezervací jízdenek na přesné datum a čas. Vlaky zde jezdí pravidelně, až tři odjezdy za hodinu v dopravních špičkách. Velkou výhodou je také to, že zde neexistují žádné palivové příplatky a oproti leteckým společnostem zde také není žádné omezení zavazadel.
Podobně jako na letišti, také zde každý cestující před vstupem do vlaku Eurostar prochází bezpečnostní kontrolou. Kontrolována jsou rovněž veškerá zavazadla. Až po této kontrole je cestujícím umožněn přístup na nástupiště a do vlaku.