Na světě nalezneme několik mostů, jejichž konstrukce nám bere dech. Mosty, které lámou světové rekordy, slouží automobilové i pěší dopravě. Ve Skotsku se nachází červený železniční most Forth Bridge, který se stal po svém slavnostním otevření prvním ocelovým konzolovým mostem, největším svého druhu na světě. Od roku 2015 je tento pozoruhodný most zapsán jako památka UNESCO.
Slavnostní otevření během vichřice
V březnu roku 1890 přicestoval do Skotska princ z Walesu, pozdější anglický král Edward VII. Jeho úkolem bylo slavnostně otevřít nový most, který spojoval dvě vesnice přes záliv Firth of Forth. Pro prince bylo slavnostní otevření mostu oříškem, jelikož měl během vichřice, která právě zuřila, utáhnout symbolicky jednu matku na konstrukci. Matku utáhl a slavnostně zařval, že prohlašuje Forth Bridge za otevřený.
Rekordní čísla
Včetně viaduktu je most dlouhý 2528 metrů
Včetně viaduktu je most dlouhý 2528 metrů a váží přes 50 000 tun. Na celou konstrukci se spotřebovalo na 8 miliónů matek a stavba stála svého času 3 milióny liber. Jedná se o most určený pouze pro vlakovou dopravu. V době svého otevření byl největší stavbou svého druhu na celém světě.
Skotsko bylo na svůj rekord patřičně pyšné. Říká se, že pokud je dobrá viditelnost, spatříte Forth Bridge z hradu v hlavním městě Skotska, v Edinburghu.
Čtení: Zájezdy do Skotska – srovnání a doporučeníKatastrofa mostu architekta Bouche
První návrh na stavbu mostu přes záliv představil uznávaný architekt Thomas Bouch. V roce 1879 se však stala katastrofa, kdy jiný jeho most zničila vichřice. Za jeho postavení dostal architekt šlechtický titul a byl na svou unikátní stavbu pyšný.
Během jedné bouřlivé prosincové noci projížděl po mostě od architekta Bouche vlak přes zátoku Tay. Uháněl po mostě v době, kdy bouře sílila a dosahovala vrcholu běsnění.
Cestující v šesti osobních vagónech se těšili, až budou mít tuto jízdu za sebou. Do cíle však nikdy nedojeli. V momentě, kdy byl vlak na mostě, byla celá konstrukce mostu stržena a vše včetně vlaku bylo smeteno do vody. Nikdo z pasažérů ani personálu tuto děsivou katastrofu nepřežil. Thomas Bouch byl kritizován za špatnou konstrukci, jeho jméno získalo špatnou pověst a nedlouho po tragédii zemřel.
Potápěč a architekti Forth Bridge
Architekti mostu se vystřídali
Krátce po katastrofě se podařilo vylovit ze dna lokomotivu, která byla opravena a několik let sloužila svému účelu. Lokomotiva si vysloužila přezdívku „Potápěč“.
Architekt sir John Fowler na špatnou konstrukci mostu Tay několikrát upozorňoval. Zakázka na most Forth Bridge, kterou získal společně s kolegou, architektem Bakerem, byla skutečným oříškem. Postavit bezpečný most tak, aby se podobná katastrofa již nikdy v dějinách Skotska neopakovala.
Stavba mostu Forth Bridge začala v dubnu roku 1883, trvala dlouhých sedm let, během kterých přišlo o život více než padesát dělníků. Kvůli častým větrům, které z nedalekého moře přináší sůl, je most pravidelně natírán legendární červenou barvou.