Víte, že...
V žádné parfumerii nekoupíte pravý parfém? Můžete sehnat maximálně 5ml vzorek, který je ale opravdu drahý. V muzeu Fragonard v Paříži možnost koupit pravé parfémy máte a za skvělé ceny. Navíc i ve 120 mililitrovém balení!
Francie se stala světovým centrem parfumerie už v 17. století za vlády Ludvíka XV. a svou pověst si stále drží. Speciálně šlechtěné květiny pro výrobu parfémů se ve Francii pěstovaly od 14. století, za velkým boomem voňavek ve třicátých letech ale překvapivě stál jediný muž.
Parfémy do Evropy
Do Evropy se parfumerie dostala ve 14. století, především díky rozvoji obchodu s arabským světem. První moderní parfém vznikl v Uhersku. Byl vytvořen na přání uherské královny Alžběty jejím dvorním alchymistou pravděpodobně v roce 1370 z vonných olejů rozpuštěných v alkoholovém základu. Stal se pak známý po celé Evropě jako „Uherská voda“.
Rozvoj parfumerie nastal v renesanční Itálii, později ve Francii. Francie se pak stala evropským centrem výroby parfémů a kosmetiky až do současné doby.
Největší rozmach parfémů
Obrovský „boom“ parfémů nastal právě v 17. století společně se vznikem cechu rukavičkářů a parfumérů. Tato dvě odvětví spolu opravdu úzce souvisela, neboť parfémy se v té době používaly hlavně na vonění rukavic pro zamaskování pachu nedokonale zpracované kůže.
Parfémy tedy měly v prvopočátcích spíše praktický účel než estetický. Největší obliby dostály parfémy na dvoře krále Ludvíka XV., kdy právě na jeho přání měla Ludvíkova milenka Madame Pompadour vonět v každé komnatě jiným parfémem. Nelehkým úkolem byl také fakt, že s každým dnem se měla vůně obměňovat.
V 19. století byly vyrobeny první chemické vonné látky a parfuméři tak už nebyli odkázáni pouze na přírodní ingredience. První parfémy kombinovaly přírodní a uměle vyrobené vonné látky. Prvním parfumérem byl v té době Aimé Guerlain.
Historie Fragonarda
Francie je kolébkou kosmetiky a hlavně parfémů. Okouzlit a inspirovat se nechal i Eugène Fuchs, který se rozhodl před První světovou válkou prodávat kvalitní kosmetiku turistům, kteří zároveň objevovali krásy Francouzské riviéry.
V roce 1926 tak otevřel svoji první parfumerii, kterou pojmenoval po proslulém malíři Jeanu-Honoré Fragonardovi. Proč zrovna po tomto malíři? Pro Fuchse Fragonard symbolizoval zachovávání tradic. Proto se tedy rozhodl vést podnik se záměrem zachovat tradici, která se bude předávat z generace na generaci.
Jeho podnikatelský záměr se mu opravdu vydařil, jelikož značku Fragonard již zdědila třetí generace a tradice tak pokračuje nadále.
Fragonard dnes
Dnes fungují celkem tři manufaktury a prodejny ve Francii: v Grasse, Eze a v samotné Paříži. Oproti minulosti, kdy se využívaly složité procesy pomocí jednoduchých destilačních přístrojů, se dnes k výrobě používají sofistikované moderní technologie. Stále se však dohlíží na dodržování nejvyšší kvality přírodních surovin.
V jednotlivých fabrikách také můžete vidět různé sbírky starožitných předmětů. Od prvopočátečních flakonů po samotné destilační přístroje, které jsou spojené s parfemářským uměním.
Čtení na podobné témaNejvoňavější město světa Paříž: poradíme kam na luxusní parfémy za nižší ceny než u násPřečíst
Jméno Fragonard Vám zaručuje opravdovou kvalitu. Tato značka totiž jako jediná vyrábí opravdové parfémy, které obsahují více jak 25 % esence. Jedná se tedy o pravý parfém a ne o žádné náhražky, jako jsou toaletní či parfemované vody, které můžete koupit prakticky kdekoli.
Portfolio značky Fragonard také samozřejmě zahrnuje další produkty na parfémové bázi. Jsou to mýdla, sprchové gely nebo koupelnová kosmetika. Vyrábí také parfémové a toaletní vody, ale se správnou dávkou esence, kde jiné parfémové značky rovněž šetří. V konečné fázi pak nevoní danou dobu, jakou by správně měly. To ale není případ Fragonarda!
Fragonardovy fabriky dokonce prodávají své esence značkovým prodejcům, kteří si je dále upravují do finálního produktu a dají parfémované vodě svoji značku. Ve Fragonardově muzeu parfémů máte možnost nejen si prohlédnout úžasné interiéry se zajímavými sbírkami, ale rovněž nakoupit originální a hlavně pravé parfémy za výrobní ceny.