Gdyně (polsky Gdynia) je společně s Gdaňskem a Sopoty součástí tzv. Trojměstí, které leží v Gdaňském zálivu na pobřeží Baltského moře. Gdyně je s přibližně 250 000 obyvateli druhým největším ze tří zmíněných měst a je zároveň nejseverněji položená.
Gdyně, Gdaňsk i Sopoty mají dobré dopravní spojení, mezi městy jezdí příměstský vlak (tzv. SKM – Szybka Kolej Miejska), který vás z centra Gdyně do centra Gdaňsku dopraví za půlhodinu. Všechna města jsou dobře dostupná také autem nebo autobusem, kolem celého Trojměstí byl vybudován obchvat (tzv. Obwodnica Trójmiasta), po kterém cesta z jihu na sever Trojměstí zabere také kolem půlhodiny.
Z rybářské vesnice významným přístavem
Už řadu let je významným přístavem
První zmínka o Gdyni je z poloviny 13. století a ještě po konci první světové války byla malou a nepříliš významnou rybářskou vesnicí, kde žilo cca 1200 obyvatel. V zimě roku 1920 rozhodla polská vláda o tom, že z Gdyně bude vybudován velký námořní přístav.
Hlavním projektantem byl zvolen varšavský inženýr Tadeusz Wenda, který projektoval stavbu lotyšského námořního přístavu Ventspils a dohlížel na rekonstrukci přístavu v estonském hlavním městě Tallinn (tehdy pod názvem Revel).
Výstavba přístavu i města postupovala rychle, v roce 1926 byla Gdyni udělena městská práva a před druhou světovou válkou byla Gdyně největším přístavem v Baltském moři s více než 100 000 obyvateli. Na konci druhé světové války byla značně poničena, ale po válce bylo město i přístav obnoveno a rozšířeno do současné podoby.
Současná Gdyně – atrakce pro malé i velké
Gdyně je sice rozdílná od lázeňského letoviska Sopoty a historického Gdaňsku, i tak má návštěvníkům co nabídnout. Během prohlídky města byste rozhodně neměli vynechat Jižní molo (Molo Poludniowe), které má na délku přes 600 metrů. Vyplouvají odsud lodě na vyhlídkové plavby na Helskou kosu a nachází se zde řada atrakcí.
Na samém konci mola je umístěno oceánografické muzeum, tzv. Akwarium Gdyńskie. Muzeum bylo otevřeno v roce 1971 a dnes v něm najdete 7 tematických částí a více než 1 500 převážně vodních živočichů (z 250 živočišných druhů). Na druhé straně mola jsou kousek od sebe zakotveny dvě lodě – Dar Pomorza a ORP Blyskawica.
Dar Pomorza je školní fregata, která byla postavena v německém Hamburku v letech 1909–1910 pod názvem Prinzess Eitel Friedrich. Původně sloužila jako cvičná loď německého námořnictva, později změnila funkci i jméno a v roce 1929 byla zakoupena pro námořní školu v Gdyni.
Té sloužila do léta 1982, kdy byla vyřazena ze služby a zakotvena právě u Gdyňského mola. Ve stejném roce byla věnována Centrálnímu mořskému muzeu a od roku 1983 je přístupná návštěvníkům.
Blyskawica je vojenský torpédoborec, který byl zkonstruován v letech 1935–1937 v anglickém Cowes. Loď byla nasazena ve druhé světové válce a účastnila se řady operací. Po skončení války byla zrekonstruována a stala se jednou z vlajkových lodí polského námořnictva. V roce 1969 byla vyřazena ze služby a od roku 1976 je přístupná veřejnosti jako muzeum.
Na molu se nachází i několik restaurací a bister, kde je možné ochutnat rybí speciality a také polskou a kašubskou kuchyni. Velkou atrakcí je pak především v letních měsících ruské kolo, které má na výšku 60 metrů a nabízí pěkný výhled na přístav a Gdaňskou zátoku. Krásný výhled se naskýtá i z Kamienne Góry, která se nachází nedaleko mola.
Z mola je to na vyhlídku cca 15 minut chůze, případně lze využít pozemní lanovku, která vás nahoru vyveze za dvě minuty. Pokud se rádi procházíte, můžete vyrazit jižním směrem a přibližně za hodinu dorazíte do čtvrti Orlowo, kde se nachází stejnojmenné dřevěné molo o délce 180 metrů. I odsud si užijete pěkný výhled na Gdaňský záliv a uvidíte i dřevěné molo v Sopotech, které je s délkou 511,5 metru nejdelším dřevěným molem v Evropě.