Tip pro vás...
Jeden z nejhezčích pohledů na toto finanční obchodní centrum můžete mít z Vítězného oblouku nebo například z mrakodrapu Montparnasse.
Pokud máte dostatek času v Paříži, doporučujeme nevynechat tuto hypermoderní pařížskou čtvrť, jejíž obrysy jsou vidět z dálky. Dominantou této čtvrti je tzv. Nový vítězný oblouk neboli Velká archa (Grande Arche), který pokračuje v symetrické linii pařížských oblouků. Jedná se o přibližně osmikilometrovou linii Grande Axe, která začíná u skleněné pyramidy v Louvru a končí až zde. Vzdálenost mezi pyramidami je více než šest kilometrů, ale zdá se to mnohem blíže. V pořadí se jedná o třetí „Vítězný oblouk“ a má symbolizovat pařížské okno do světa.
Grande Arche
Ačkoliv možná Velká archa nepůsobí mohutně, vešla by se pod její oblouk celá katedrála Notre Dame. Stavba vznikla podle návrhu dánského architekta Johana Otto von Spreckelsene na konci osmdesátých let 20. století a slavnostně byla otevřena v symbolický den, tedy 14. července 1989. Obrovský betonový oblouk, který vypadá spíše jako kostka, je pokrytý sklem a kararským mramorem, je vysoký 105 metrů a váží přes 30 tisíc tun.
Architekti však udělali pár zásadních omylů, a proto třeba delší dobu nejezdily panoramatické výtahy, které byly vybudovány pod klenbou. Díky větru se totiž houpaly a jízda jimi nebyla bezpečná. Naštěstí doba pokročila a výtahy už jsou dnes ukotveny a jsou bezpečné.
Dalším nedostatkem je řešení oken, která jsou tak nešťastně vsazena do fasády, že na ně nedopadají sluneční paprsky a skrz ně tak nesvítí dovnitř světlo. Posledním a zároveň největším nedostatkem byl nevyřešený prostor v podloubí archy. Když se tu totiž zvedl vítr, vznikl v podloubí jakýsi větrný vír, který zde vířil odpadky a jiné drobné předměty. Architekti později umístili futuristickou plachtu přímo do prostoru pod střechou archy, aby zabránili proudům vzduchu.
Moderní čtvrť, kam se dojíždí za prací
La Défense je největší administrativní čtvrtí v Evropě a vznikla jako reakce na rozrůstající se panorama Manhattanu. První mrakodrapy tady vznikaly už v 50. a 60. letech, kdy se projektanti nechali inspirovat modely z nejvyspělejších amerických měst, jako je například právě zmíněný New York nebo Chicago.
Nakonec však dodali celému projektu přidanou hodnotu tím, že na rozdíl od těchto modelů ještě vyloučili dopravu. Vznikla tak obrovská betonová promenáda a veškerá silniční i železniční síť se nachází v podzemí.
Do této čtvrti denně dojíždí více než 150 000 zaměstnanců. Dodnes má tato čtvrť přívržence i odpůrce, ale co se jí nedá bezesporu odepřít, je ohromné praktické využití. Byla sem totiž přesunuta veškerá administrativní centra a střediska z historického jádra Paříže.
Zajímavou budovou je sídlo Střediska průmyslu a techniky, které tvarem připomíná obrácenou mušli. Jedná se o první hlavní stavbu této čtvrti, pochází z roku 1958. Mezi další zajímavé stavby patří například mrakodrap Tour D2, který získal ArchiDesignClub Award 2015 v kategorii kancelářských a nových maloobchodních prodejen, nebo například Cœur Défense, budova s největší podlahovou plochou v Evropě.