Každý Vánoce slaví jinak, ať už dárky přináší Ježíšek, nebo Santa Claus a na stole voní krocan nebo bramborový salát. Jak se ale slaví Vánoce v zemi, kde křesťanství téměř nemá místo a jeho tradice tu nikdy pořádně nezakořenily? Pojeďte se s námi vydat na druhý konec světa a objevte prapodivné kouzlo japonských Vánoc.
Typické japonské Vánoce... Existují?
Ozdoby v obchodním domě v Tokiu
Vánoce v Japonsku jsou v prvé řadě zábavné. Protože v zemi je jen málo křesťanů, žádná náboženská konotace spojená s Vánocemi sem nebyla přenesena ze Západu a nejde ani o státní svátek. Typické Vánoce se sice v Japonsku slaví, mnohem důležitější je ale pro Japonce Nový rok.
S příchodem západní kultury a modernizace do země přišly i americké a evropské zvyky. Takže během Vánoc můžete v Japonsku narazit na ozdobené stromečky v obchodních domech, tradiční německé vánoční trhy, kde prodávají svařené víno, a ulice zdobené LED světélky. To vše doprovází ještě dárky a Santa Claus.
Pár tradic je ale čistě japonských. Například do většiny domácností podle legendy chodí buddhistický mnich jménem Hotei Osho, který se chová podobně jako Santa Claus nebo náš Mikuláš. Do každého domu přináší dárky a nechává je tam pro děti.
Ideální čas vyrazit na rande
Dárky nejsou japonskou tradicí, přesto si je dávají hlavně kamarádi, spolupracovníci nebo rodiče malým dětem. Vánoce jsou spíše takovým malým Valentýnem. Kdo v ten den nejde na rande, jako by nebyl.
Japonské páry, zejména mladí lidé, si naplánují večeře v romantických restauracích a vyznávají si lásku. Rezervovat si stůl v restauracích je ale velmi těžké, protože většina z nich je v tento den přeplněná k prasknutí.
Čtení: Zájezdy do Japonska – srovnání a doporučeníPostní večeře? Kýbl kuřete z KFC!
Skvělá reklamní kampaň se stala v Japonsku tradicí
Od prosince 1974 začal KFC Japan propagovat smažené kuře jako vánoční jídlo svou reklamní kampaní „Kentucky na Vánoce“.
Odhaduje se, že každou vánoční sezónu povečeří smažená kuřata z amerického řetězce rychlého občerstvení odhadem 3,6 milionu japonských rodin, čímž se z vánočních kuřat stala celonárodní tradice.
Poptávka po KFC v čase Vánoc je dokonce tak vysoká, že lidé často čekají dlouhou frontu na jídlo a venku před podnikem jim dělá společnost maskot pana Sanderse, který je oblečený v obleku Santa Clause. V období Vánoc je KFC natolik vytížené, že si lidé dokonce dělají rezervace, aby nemuseli čekat ve frontě někdy i několik hodin.
A jak to vlastně začalo? Díky skvělému marketingovému tahu Takeshi Okawara, prvního manažera KFC v zemi a jeho „party barelu“. Během Vánoc Okawara slyšel pár cizinců muvit o tom, že si nestihli dát krocana, a díky tomu věřil, že by ho kuře mohlo skvěle nahradit. A tak se stal „party barel“ téměř ihned národním fenoménem.
Tajemství překvapivého úspěchu
Odpověď na otázku, proč byla kampaň úspěšná, hledalo mnoho odborníků. „Vyplnilo to mezeru na trhu. V Japonsku neexistovala žádná tradice Vánoc, a tak přišel KFC a řekl, že právě tohle byste měli dělat o Vánocích,“ říká Joonas Rokka, docent marketingu na Emlyon Business School ve Francii, který studoval KFC Vánoce v Japonsku jako modelovou propagační kampaň.
Tato kampaň je tak úspěšná, že si Japonci už neumí představit nejen Vánoce bez kuřete, ale někteří z nich dokonce věří, že smažené kuře je tradicí i u nás na Západě.
Reklamy na vánoční jídla ukazují šťastné japonské rodiny, které se shlukují kolem kyblíků smaženého kuřete. Nejedná se však pouze o prsa a stehna – jídla se proměnila ve speciální rodinné krabičky plné kuřecího masa, dortu a vína.
V roce 2018 společnost prodávala vánoční večeře v Kentucky, které sahají od krabic kuřete za 3 780 jenů (cca 750 Kč) až po „prémiové“ celozrnné kuře a boxy za 5 800 jenů (cca 1 200 Kč). Podle KFC představují tyto balíčky asi třetinu ročního prodeje řetězce v Japonsku!
Místo cukroví jahodový dort
Ani tradice drobného svátečního cukroví nebo anglických pudinků se do Japonska nedostala. Tady frčí jiná dobrota. Japonský jahodový koláč. Lehký a nadýchaný se šlehačkou a polevou a mnohem méně sladký než dorty, na jaké jsme zvyklí.
Tato pochoutka se v Japonsku prodává jako „vánoční dort“ (i když je také velmi oblíbená k narozeninám) a je skvělým způsobem, jak oslavit sezónu s rodinou a přáteli.