Na bruselském pahorku Treurenberg mezi Horním a Dolním městem se majestátně tyčí belgický národní kostel, Katedrála sv. Michala a sv. Guduly. Svým vzhledem připomíná pařížskou katedrálu Notre Dame a sám Victor Hugo o ní dokonce řekl, že je „tou nejčistší květinou gotické architektury“.
Brabantská gotika
A Victor Hugo nebyl jediným umělcem, který o této katedrále hovořil s obdivem. Slavný sochař August Rodin dokonce její dokonalost přirovnal k mistrovskému dílu Leonarda da Vinciho, tajemné Mona Lise. Katedrála je postavena z písčitého vápence a patří mezi nejvýznamnější památky Bruselu. Kromě toho se jedná také o jednu z nejkrásnějších ukázek brabantské gotiky, tedy stylu, který se ve středověku vyvíjel na území dnešní Belgie a Nizozemska.
Oproti jiným svatostánkům postaveným ve stejném slohu vyniká ten bruselský právě svými dvěma zkosenými věžemi, které nám mohou evokovat katedrálu Notre Dame v Paříži. Pro brabantskou gotiku je totiž jinak typická pouze jedna věž, jak se o tom můžeme přesvědčit třeba při pohledu na katedrály v Gentu nebo Antverpách.
Katedrála dnes
Na věže bruselské katedrály se dá vystoupat po téměř třech stech schodech, ale námaha za odměnu v podobě úchvatného výhledu rozhodně stojí za to. Status katedrály získal chrám v roce 1962 a dnes je sídlem belgického arcibiskupa.
Bruselská katedrála je zasvěcena dvěma patronům města: jméno archanděla Michaela je nám dobře známé, světice Gudula byla belgická kajícnice v osmém století, jejíž ostatky byly uloženy právě do tohoto chrámu. Předchůdcem dnešní stavby byl románský kostelík, který tu stával už v 11. století. Románské fragmenty tohoto kostela je možné prohlédnout si za poplatek v kryptě.
Historie katedrály
Původní kostel nesl ve svém názvu pouze jméno sv. Michaela a teprve až když sem v roce 1047 nechal vévoda Lambert II. přenést ostatky sv. Guduly, dostal své dnešní jméno. Když pak přišel do módy gotický styl, bylo roku 1226 rozhodnuto o přestavbě kostela v novém stylu. Stavební práce trvaly dlouhých tři sta let a byly dokončeny až na počátku století 16. za vlády Karla V., který byl v chrámu korunován.
Díky tomu, že stavba trvala několik staletí, je dnes impozantní katedrála s výškou téměř 110 metrů oslnivou směsicí všech vývojových fází gotiky s prvky raného, vrcholného i pozdního gotického stavitelství.
Interiér katedrály je strohý, ale přesto monumentální. Kostel byl na konci 16. století během protestantské reformace vypleněn, ale některá cenná umělecká díla naštěstí zůstala zachována. Vnitřní prostor chrámu dnes zdobí především renesanční vitráže zářící jasnými červenými, modrými a žlutými barvami. Nad hlavním oltářem se skví nejkrásnější z nich, vitráž Posledního soudu z konce 17. století.
Za zmínku stojí také úchvatný příklad belgického baroka v podobě zdobené kazatelny. Jejím hlavním motivem je Vyhnání z ráje a kromě postav Adama a Evy na ní uvidíte také děsivého kostlivce představujícího Smrt. A samozřejmě nechybí ani sochy obou patronů – svatého Michaela bojujícího s drakem a zbožné světice, svaté Guduly.