Po Londýně a Moskvě jde o nejrozsáhlejší síť metra v Evropě. S počtem 301 zastávek šlape na paty Paříži. Naučte se s námi orientovat ve spletenci 13 linek madridského metra.
Madridské metro
Metro v Madridu se začalo budovat v roce 1916, ale hlavní stavitelský boom zažilo společně s ekonomickým rozmachem Španělska na přelomu 20. a 21. století. Metro je poměrně nové a působí příjemným a čistým dojmem. První vlaky vyjíždějí v 6.00 a poslední soupravy končí svou cestu okolo druhé hodiny ranní. Časové rozestupy mezi jednotlivými spoji jsou od 2 do 5 minut. Během víkendu se intervaly prodlužují.
Základní orientace
Madridské metro má celkem 13 linek. Každá má své číslo a svou barvu. První a poslední zastávka metra je v mapách orámována černým rámečkem. Přestupní stanice jsou označeny černými kolečky. Pokud je na mapce stanice znázorněna větším kolečkem, počítejte s větší vzdáleností, kterou bude třeba v rámci přestupu ujít – nikdy však neopouštíte prostor metra.
V prostoru metra jsou rozmístěny velké mapy celého systému a všechny cesty jsou dobře značeny. Pro svou potřebu si můžete u vstupu vzít bezplatnou mapku metra nebo si stáhnout do mobilu oficiální aplikaci, která vám navrhne i optimální trasu, což u dvou a více přestupů určitě oceníte.
Čtení: Zájezdy do Španělska – srovnání a doporučeníUvnitř metra
Vchody do podzemí jsou označeny symbolem metra a názvem stanice. Před turnikety jsou kiosky, kde je možné si koupit lístek. Jako turisté se budete zřejmě pohybovat v zóně A. V zóně B se nacházejí předměstí. Platba je možná v hotovosti (mincemi i bankovkami) nebo kartou. Jedna jízda stojí 1,5 eura, ale doporučujeme předplatit si deset jízd (12,20 €).
Lístek a případné drobné vypadnou společně v dolní části automatu. Kiosky jsou ve španělštině, angličtině, němčině a italštině. Během průchodu do metra si označte jízdenku u turniketu. Na cestě ven z metra už není třeba lístek vkládat podruhé, ale nechejte si ho po celou dobu cestování v metru pro případ kontroly. Lístek na deset jízd může použít i více osob najednou, po průchodu turniketem jej stačí předat dalšímu pasažérovi.
Důležité je nasednout ve správném směru. Pokud si nebudete jistí ukazateli, může vám pomoci označení poslední stanice metra, které svítí vpředu na soupravě. Uvnitř vagonu si můžete ověřit směr na digitálních displejích. Počet zastávek do vaší destinace si můžete spočítat nebo si zapamatovat název a při vjezdu do stanice se dívat z okna nebo na displej uvnitř vagonu.
Jednotlivé stanice metra se hlásí, ale občas je názvům stanic těžko rozumět. Pozor si dejte u linky 5, která je okružní. Nástup ve správném směru v tomto případě možná zabere trochu více času.
Letištní linka č. 8
Letiště Madrid Barajas má jedno z nejlepších spojení do centra metropole. Z terminálu 4 do centra Madridu na zastávku Nuevos Ministerios se dostanete za dvacet minut. Zastávku metra naleznete v podlaží -1 na terminálu 4 nebo v prvním podlaží terminálu 2. Terminály dělí zastávka Barajas, která je ve stejnojmenném městě a leží mimo areál letiště. Lístek stojí 6 eur.
Atocha
Na plánku metra se setkáte také se symbolem červeného písmene C – RENFE. Jedná se o přestupní místa z metra na příměstské vlaky a autobusy. Pokud se vydáte na výlet do okolí Madridu, určitě tyto přestupní uzly využijete, a budete překvapeni, jak je cestování po Španělsku snadné, dobře organizované a na úrovni.
Jedním z přestupních míst je zastávka Atocha (zastávka metra Atocha Renfe), kterou se vyplatí navštívit, i když se zrovna nechystáte vyrazit za hranice města. Přivítá vás nádherná budova s fasádou z roku 1892. Historická část nádraží byla u příležitosti zavedení linek vysokorychlostních vlaků AVE v roce 1992 rekonstruována, takže dnes zde můžete obdivovat prostor pro cestující přetvořený v tropickou botanickou zahradu, která je obklopena konstrukcí z ocele a skla.
S Atochou se pojí i tragická událost - teroristický útok 11. března 2004. Tři roky po útocích byl vedle nádraží odhalen památník obětem. Je umístěn v centru rušné křižovatky. Jedná se o vysoký světlý tubus, na kterém jsou zaznamenány vzkazy truchlících.
Za svítání i západu slunce dopadající paprsky celý památník prozáří. Pod tubusem je místnost přístupná veřejnosti. Dostanete se do ní podle ukazatelů z Atochi. Tmavě modrý prostor kontrastuje s tubusem a hra dopadajícího slunečního světla vytváří éterický prostor symbolizující víru a naději.