Tip pro vás:
Poblíž Pantheonu v centru Říma naleznete kostel Santa Maria sopra Minerva, ve kterém je umístěna ještě mramorová socha Vzkříšeného Krista s křížem a poutnickou holí (italsky Cristo della Minerva). Michelangelo ji dokončil v roce 1521. I když nepatří k nejmonumentálnějším, krásně ucelí představu o jeho díle.
Pokud by někoho napadlo sestavit žebříček nejtalentovanějších umělců všech dob, na prvních příčkách by se jistě umístil slavný italský renesanční umělec Michelangelo Buonarroti. Poznávat Řím a nezajít se podívat alespoň na některé z děl velkého mistra by byla opravdu velká škoda.
Kromě celé řady architektonických počinů, které má Michelangelo na svědomí, jsou v Římě k nalezení sochy, před nimiž budete stát v němém úžasu. Zkuste alespoň jednu z nich navštívit a setkat se tak s dílem, které je určitým symbolem člověka, krásy a pokroku.
Michelangelo
Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simone (1475–1564) byl skutečně velkým renesančním člověkem. Jeho široké spektrum činností nepřestává uchvacovat celou řadu obdivovatelů umění až do současnosti. Michelangelo se kromě architektury věnoval sochařství, malířství i psaní poezie.
Narodil se ve Florencii, kde začal, navzdory svému otci, působit jako umělec u bohaté rodiny Medicejských. Krátce působil v Bologni, ale na delší čas zakotvil až v hlavním městě Itále, v Římě. Zde měl umělec výborné podmínky k tvorbě, byl oblíbený a opěvovaný, tudíž dostával mnoho zakázek. Michelangelo byl posedlý dokonalostí, dokonce mramor, který potřeboval k výrobě soch, si jezdil sám vybírat a lámat do lomu v Carraře.
Tak moc pro něj bylo důležité, jak neotesaný kámen vypadá. Pro baziliku Sv. Petra ve Vatikánu vytvořil slavnou sochu Pietu a pro baziliku Sv. Petra v řetězech pro změnu úchvatnou sochu Mojžíše. K jeho nejslavnějším římským uměleckým dílům patří výzdoba Sixtinské kaple ve Vatikánu. Jeho fresky Poslední soud a Stvoření světa jsou vrcholem renesačního malířství.
Tímto dílem dokázal, že je nejen vynikající sochař, ale také geniální malíř. Michelangelo během svého pobytu v Římě často navštěvoval svůj domov, Florencii, kde rovněž tvořil. Nejslavnějším dílem vůbec je mramorová socha Davida, která vznikla jako symbol ctností Florencie. Říká se, že za ni prý obdržel větší sumu peněz, než Leonardo da Vinci vydělal za celý život.
Jako architekt zanechal Michelangelo výraznou stopu na Kapitolském náměstí, Paláci Farnese či bazilice Sv. Petra ve Vatikánu. Právě Michelangelo je tvůrcem nádherné kopule, která zdobí Vatikán již několik století.
Pieta
„Je to socha, v níž se zračí veškerá síla a moc umění, a proto ať si žádný sochař nebo kterýkoli jiný význačný umělec nemyslí, že by někdy mohl vytvořit dílo s podobnou kresbou a s takovým půvabem, nebo že by i při sebevětší námaze uměl opracovat mramor s takovou jemností, uhlazeností a dovedností, jako Michelangelo.“ Těmito slovy Giorgio Vasari, životopisec slavných umělců, vystihl všechny kvality Michelagelovy sochy.
Pieta byla vytvořena na zakázku jako pomník pro francouzského kardinála Jeana de Billherese. Z hrobu kardinála byla ale v 18. století přesunuta do baziliky Sv. Petra, kde je umístěna v první kapli napravo. Socha znázorňuje Marii, jak drží svého mrtvého syna Ježíše Krista poté, co byl sundán z kříže.
Dojemný výjev nebyl do té doby častým tématem italských mistrů. Michelangelova inspirace přišla ze severu Evropy. Přestože se jedná o dílo nevyčíslitelné hodnoty, několikrát bylo poškozeno při přesunech či z nedbalosti. Restaurátoři měli tedy s Pietou plné ruce práce. Slavná socha má po celém světě celou řadu replik, což svědčí o tom, že jde skutečně o dílo té nejvyšší kvality.
Čtení: Zájezdy do Itálie – srovnání a doporučeníČtení: Zájezdy do Říma – srovnání a doporučeníMojžíš
Další Michelangelovou sochou, kterou můžete v Římě spatřit, je Mojžíš, kterého naleznete v bazilice Sv. Petra v řetězech (San Pietro in Vincoli). Socha byla objednána na hrob papeže Julia II. už v roce 1505, ale dokončena byla až v roce 1545. Při tvorbě této sochy Michelangelo využíval svých perfektních znalostí anatomie, které dokázal vsadit do mramoru tak, jako by to byla nejpřirozenější věc na světě.
Socha Mojžíše působí lehce a téměř živě. Zvláštností mistrovského díla je, že na Mojžíšově hlavě jsou viditelné rohy. Neznamená to, že by snad Michelangelo chtěl naznačovat něco ďábělského ve vztahu k Mojžíšovi. Jde o pasáž z prvního překladu Bible do latiny, tzv. Vulgaty, ve které se vyskytuje Mojžíš s rohama. Z toho Michelangelo vycházel. Dnes jsou rohy považovány za špatnou interpretaci raně středověkého latinského překladu Bible.