Monako jakožto malinký západoevropský státeček s rozlohou pouze 208 hektarů má téměř na každém rohu sochu, sousoší nebo památník. Připomínají vládce, myslitele, vynálezy, sportovce. Pojďme dnes za významným monackým sportovcem, legendou trati, Louisem Chironem.
Pokud vám již někdo řekl, že jedete jako širon, znamená to rychle jako závodník. A ne jen tak ledajaký! Sice na známém městském automobilovém okruhu Circuit de Monaco tímto způsobem jezdí všichni jezdci, kteří se kvalifikují do finále Grand Prix de Monaco, ale Louis Chiron byl zcela výjimečný závodník.
Proč? To už si povíme v článku, pro fotografii s bustou legendárního závodníka se ale musíte vypravit osobně třeba s našimi zážitkovými zájezdy do Monaka.
Ikonický monacký závodník
Hotel Paris, ve kterém pracoval jako poslíček
Alexandre Louis Chiron se narodil v Monaku v Monte Carlu 3. srpna 1899. Pocházel z vinařské rodiny, jeho rodiče byli Francouzi. Otec pracoval jako komorník v Hôtel de Paris v Monaku a Louis byl jako teenager zaměstnán v hotelu jako poslíček. Později nabízel své služby bohatým dámám jako společenský tanečník.
Ale začala éra rychlých vozů a mladý Chiron se začal zajímat spíše o automobily a závody. Měl francouzské a monacké občanství a za první světové války sloužil jako dobrovolník u francouzského dělostřelectva. Na konci války se stal osobním šoférem maršálů Ferdinanda Focha a Philippa Pétaina, čímž získal zkušenosti s řízením automobilu.
Chironova závodní kariéra odstartovala roku 1923 poté, co mu bohatá Američanka, s níž se přátelil, koupila ojetý vůz Bugatti Brescia. Začínal v místních závodech do vrchu a v roce 1926 debutoval na místním okruhu s vozem Bugatti. Následujícího roku si ho všiml Ettore Bugatti a připojil ho ke svému týmu jako rezervního jezdce.
Vyhrával, co mohl
Od roku 1926 už jen závodil a dařilo se mu výborně. Vyhrával, co mohl. Stal se jedním z dominantních jezdců v závodech Grand Prix. Získal významná vítězství ve Velké ceně Itálie 1928, Velké ceně Azurového pobřeží 1928, Velké ceně Německa 1929, Velké ceně Belgie 1930, Velké ceně Francie 1931.
Jeho nejslavnější vítězství přišlo 19. dubna 1931 při Grand Prix Monaka. V poli se sešlo 23 vozů, Louis Chiron řídil vůz Bugatti typ 51. Vítěze první Grand Prix Monaka 1929, Brita W. Williemse, zradil jeho vůz, když mu praskla ventilová pružina, a závod pro něj skončil. Chiron ukázal svůj talent, když předjel taková závodní esa, jako byli Francouz René Dreyfus, Italové Luigi Fagioli a Achille Varzi, Němec Rudolf Caracciola.
Získal náskok s novým rekordním časem na kolo a všechny své soupeře nechal za sebou. Chiron zvládl všech 100 kol okruhu (celkem 318 km) v čase 3:39:09,2 h, za velkých ovací zvítězil a svojí jízdou překonal traťový rekord.
Louis Chiron startoval i v Československu na brněnském Masarykově okruhu. V roce 1931 se poprvé zúčastnil závodu 2. Masarykův okruh. Zde zvítězil v čase 4:12:07,5 h a v průměrné rychlosti 117,9 km/h.
V letech 1932 a 1933 toto vítězství v Brně na 3. a 4. ročníku zopakoval. Startoval s vozy Bugatti typ 51 (1931 a 1932) a Alfa Romeo typ B/P3 (1933). Vítězný brněnský hattrick mu zajistil nejenom na Brněnsku, ale i v českých zemích nesmrtelnost. Chirona Brňané milovali, prý měl rád českou trať a dobré moravské víno.
Čtení: Zájezdy na jih Francie – srovnání a doporučeníJeden z nejstarších vítězů Rallye Monte Carlo
La Collection Automobilles de S.A.S le Prince de Monaco
K překvapení všech se Louis rozhodl po válce vrátit k závodění, které pro něj znamenalo příliš mnoho, než aby ho pustil z hlavy. Ale již se mu tolik nedařilo. V roce 1954 ještě zvítězil v Rallye Monte Carlo a stal se jedním z nejstarších vítězů této rallye, když mu bylo 55 let. Chiron si připsal další rekord související s věkem, když se stal nejstarším jezdcem, který se zúčastnil Velké ceny Monaka 1958, když mu bylo 58 let, ačkoli se tento veterán nekvalifikoval.
Louis Chiron patřil k nejslavnějším závodníkům předválečného a poválečného období. Měl přezdívku Stará liška. Uměl být na místě ve správný čas a 50 let sbíral jedno vítězství za druhým. Po ukončení závodní kariéry se v roce 1958 ujal na žádost knížete Rainiera role generálního komisaře Velké ceny Monaka a Rallye Monte Carlo a byl jím až do roku 1979, kdy 22. června ve věku 79 let zemřel. Louis Chiron je pohřben na monackém hřbitově.
A nyní přijměte pozvání do monackého přístavu Port Hercule. Přímo u kotviště nádherných jachet je vystavena soukromá sbírka historických automobilů monackých princů a knížat, La Collection Automobilles de S.A.S le Prince de Monaco. Zde pookřeje každý milovník automobilismu a historie. A uvítá nás, kdo jiný než Stará liška, slavný Louis Chiron.
BIENVENUE, MESDAMES ET MESSIEURS!