Most Golden Gate: jedinečný symbol San Francisca

Magdaléna Jurczygová Magdaléna Jurczygová, Expert Radynacestu.cz Vydáno 2. 3. 2018 • Přečteno 6950x

V květnu roku 1937 byl most slavnostně otevřen. Nejprve pro pěší, o den později pro všechna vozidla.

Obrázky červeného mostu ztrácejícího se v mlze, články o sebevrazích, kteří jediným skokem končí svůj smutný život, ruch projíždějících aut a ikonický symbol San Francisca, to je světově proslulý most Golden Gate. Věděli jste, že barva není vlastně oficiálně červená? To vše a více vám prozradíme v článku o jednom z technických zázraků světa a symbolu města západu, San Francisca.

O stavbě mostu se pomýšlelo již v 19. století

O jeho výstavbě se uvažovala už dávnoO jeho výstavbě se uvažovala už dávno

V roce 1872 žil v San Franciscu jeden významný podnikatel a vedoucí železnice James H. Wilkins. Ten toužil po výstavbě mostu, který by vedl ze San Francisca a sloužil by hlavně k železniční přepravě. Ačkoliv své plány prosazoval, stavba mostu nebyla v té době realizována. Trvalo více než 4 desetiletí, než se původní myšlenky o výstavbě mostu chopil jiný člověk.

Byl jím bývalý inženýr a redaktor novin Michael M. OʼShaughnessy, který se začal starým případem zabývat ve svých článcích. To nezůstalo jen tak bez odezvy, a tak konečně v roce 1919 vyzvalo oficiálně město redaktora a bývalého inženýra, aby se zabýval otázkou stavby mostu a tím, zdali je stavba vůbec reálná.

Stavba mostu? Nesmysl, výzva či čiré bláznovství?

Michael M. OʼShaughnessy se zabýval stavbou mostu tak intenzivně, že si začal dopisovat i s kolegy napříč Spojenými státy. Zajímal ho každý názor, každá myšlenka a pomoc od zkušených kolegů. Přes průliv fungovala již od 19. století trajektová doprava jak osobních aut, tak lidí. Celá plavba trvala necelou půl hodinu, nicméně, čím více aut přibývalo, tím více byly trajekty přeplněné a často docházelo ke zpoždění na plavbách.

V roce 1906 zasáhlo město silné zemětřesení, při kterém bylo téměř zničeno. A to není vše. V průlivu je znát silný příliv a odliv, silné oceánské proudy a hlavně silný vítr. A tak když dostali někteří inženýři dopis ze San Francisca o stavbě mostu, projevili nesouhlas. Mnoho z nich se domnívalo, že by stavba stála více jak 100 milionů dolarů.

Někteří zarputile tvrdili, že kvůli zemětřesením, proudům, větru a mlhám je stavba mostu zcela nereálná. Někteří si jen poklepali na čelo a prohlásili o projektu, že je čirým bláznovstvím. Kromě jednoho muže, Josepha Baermanna Strausse.

Čtení: Zájezdy do USA – srovnání a doporučení

Jedinečný inženýr a původní plány mostu

Jaké byly původní plány mostuJaké byly původní plány mostu

Joseph B. Strauss si nejen myslel, že stavba mostu je reálná, ale také odhadl náklady na výstavbu mostu okolo 30 milionů dolarů, což bylo v podstatě mnohem méně, než původní návrhy kolegů. V roce 1921 posílá architekt své návrhy mostu OʼShaughnessymu. Původní design mostu byl však zcela jiný, než jaký ho známe dnes. Inženýr se tak snažil svými plány a argumenty všechny přesvědčit o tom, jak bude most přínosný pro přepravu.

Někteří lidé považovali design mostu za ošklivý, a tak, ještě předtím, než začala výstavba, povolal inženýr na pomoc své kolegy. Leon S. Moisseiff zdokonalil původní design mostu, Irving F. Morrow navrhl, jak budou vypadat věže a jakou bude mít most barvu a nakonec Charles Ellis se zabýval matematickými výpočty, nicméně krátce před stavbou mostu byl z práce vyhozen.

Zahájení výstavby a speciální ochranná opatření pro dělníky

5. ledna roku 1933 byla oficiálně zahájena výstavba mostu. Strauss si byl vědom, jakým potencionálním nebezpečím jsou každodenně vystavováni dělníci, a tak stanovil několik bezpečnostních pravidel. Zaprvé museli všichni nosit do té doby ne příliš známou ochrannou helmu. Povinností bezpečnostní výbavy byly také brýle a ochranný krém proti větru a slunci. Jelikož se pracovalo ve výškách, dostávalo mnoho dělníků mořskou nemoc.

Strauss si byl vědom nebezpečí pádu, a tak nechal natáhnout pod celou délkou mostu bezpečnostní síť. Jak moc důležitá byla, se zjistilo ihned poté, co zachránila život devatenácti dělníkům. Nicméně i stavba si vyžádala oběti. Bylo jich celkem 11. Deset mužů zemřelo tragicky poté, co se zřítili i s částí lešení do ochranné sítě, ta však takový nápor nevydržela, praskla a muži zmizeli v neklidných vodách průlivu.

Slavnostní otevření, záhadná barva a lákadlo pro sebevrahy

První den se otevřel pouze pro pěšíPrvní den se otevřel pouze pro pěší

V květnu roku 1937 byl most slavnostně otevřen. Nejprve pro pěší, o den později pro všechna vozidla. Při vjezdu do San Francisca se platí poplatek, při výjezdu nikoliv. Most byl pojmenován Golden Gate (Zlatá brána), ačkoliv jeho barva není vůbec zlatá.

Je červená, alespoň pro naše oči. Oficiálně se barva nazývá International Orange (Mezinárodní oranžová), ale to vůbec nevadí, za jakou barvu ji turisté považují, barva je důležitá pro všechny lodě, které plují v zálivu.

Je totiž dobře viditelná i v těch největších mlhách. Původně se počítalo s barvou šedou, černou anebo proužkovanou. Most díky své výšce láká všechny, co chtějí rychle skončit se svým životem. Odhaduje se, že skokem z mostu zde zemřelo už více než 1500 lidí. I když jsou na mostě telefony, které mají přímé spojení na psychologa, uvažuje město o efektivnějším opatření.

Musíte ho prostě vidět na vlastní oči!

Golden Gate v mlzeGolden Gate v mlze

Most spojuje město San Francisco a Marin County. Délka mostu je 2737 metrů a je určen jak pro pěší, tak pro automobilovou přepravu. Most je nejčastěji spojován s mlhou, která pohltí celé okolí tak, že se dají vidět pouze věže mostu. Až do roku 1964 byl nejdelším visutým mostem světa, vidět a přejít ho je zážitkem na celý život.

Magdaléna Jurczygová

Magdaléna JurczygováPrůvodce Radynacestu.czExpert Radynacestu.cz

USA

Šuby duby Amerika

Vyberte si jeden z našich 9 zájezdů do USA

Zájezdy do USA

Nejbližší volný zájezd již 6. února



URL stránky: www.radynacestu.cz/magazin/most-golden-gate/



Doporučujeme z USA

Nejnovější z USA



Získejte pravidelné tipy na skvělá místa

Přidejte se do klubu a získáte exkluzivní přístup ke skrytým perlám v Evropě i ve světě, které vám představí naše největší cestovatelské osobnosti.

Katalog 2025