Skupina železničních nadšenců z okolí města Mariazell začala před téměř 60 lety budovat muzeum historických tramvají (Museumstramway). V jejich depu je k vidění celá řada unikátních zrekonstruovaných kousků, které povětšinou pochází z Vídně.
Působivou sbírkou vozů to ale nekončí. V 80. letech totiž začali budovat speciální předváděcí trať, na kterou každé léto pravidelně vyjíždí dobová souprava tažená nejstarší, stále funkční tramvajovou parní lokomotivou na světě.
Oblíbená místní atrakce
Alpské poutní městečko Mariazell nabízí svým návštěvníkům opravdu bohaté vyžití. Od návštěvy proslulé baziliky, která je jednou z nejvýznamnějších mariánských svatyní na světě a každým rokem se stává cílem statisíců poutníků, přes nejrůznější gastronomické zážitky, mezi které patří třeba návštěva perníkářství Pirker nebo ochutnávka místního piva, až po výlety do blízkého okolí, kde si v zimě můžete parádně zalyžovat a přes rok pak třeba vyrazit na trek či provětrat kolo.
Ať už jste technický typ, zajímáte se o historii, nebo jen rádi zkoušíte nové, netradiční věci, určitě navštivte také místní Museumstramway – muzeum historických tramvají, které kromě prohlídky těchto strojů v letních měsících nabízí také nevšední projížďku jednou z historických souprav.
Ta vás z Mariazell proveze krásnou okolní krajinou až ke křišťálově čistému jezeru Erlaufsee a zpátky. Celou soupravu táhne parní lokomotiva typu č. 8 z dílny firmy Krauss und Company, která byla vyrobena v roce 1884. Jedná se tak o vůbec nejstarší, stále plně funkční tramvajovou parní lokomotivu na světě.
Tvrdá práce místních nadšenců
Za vznikem muzea stojí parta místních železničních odborníků a nadšenců, která už v 60. letech minulého století začala sbírat a postupně renovovat vyřazené historické tramvaje. Většina vystavených kousků byla vyrobena ještě před druhou světovou válkou a svého času brázdila ulice samotné Vídně. Sbírku dnes můžete obdivovat v depu hned vedle hlavního nádraží v Mariazell. Za zmínku stojí například tramvaj navržená světoznámým architektem Otto Wagnerem nebo netradiční poštovní tramvaj dovezená ze St. Pölten.
Trať, po které dnes muzejní tramvaj pendluje, postavili sami dobrovolníci mezi lety 1974 a 2014. Jde o zcela původní neelektrifikovanou předváděcí trať, která má celkovou délku 2,33 km a standardní rozchod kolejí 1435 mm. Maximální sklon trati dosahuje 45,5 ‰, minimální poloměr oblouku činí 25 metrů.
Parní tramvaj se na trati může pohybovat maximální rychlostí 30 km v hodině, většinou ale vzhledem k plnému obsazení jede podstatně pomaleji, takže si historickou projížďku můžete vychutnávat plnými doušky. Za svou práci jsou provozovatelé muzea odměňováni nejen řadou prestižních ocenění, ale také neutuchajícím zájmem návštěvníků z celého světa.
Čtení: Zájezdy do Rakouska – srovnání a doporučeníPohodlně se usaďte, vyjíždíme!
Nádraží, odkud se můžete vydat na projížďku
Muzejní tramvaj jezdí na své trase zpravidla od začátku června do konce října, v závislosti na vrtošivém alpském počasí. Projížďky se konají vždy o víkendech a státních svátcích od 10:00 do 17:00 hodin.
Historická souprava vyjíždí z Mariazell každou hodinu a můžete si vybrat, zda nastoupíte v centru města (na zastávce Grazer Bundesstrasse), nebo na hlavním nádraží (Bahnhof Mariazell). Dospělí za jednosměrnou jízdenku zaplatí cca 8 euro, za zpáteční cca 12 euro, děti cca 4 eura.