Projížďky po kanálech jako třeba v Benátkách či Bruggách jsou vždy u cestovatelů velmi oblíbené. Ale už jste se někdy projeli po nejvyšším kanálovém akvaduktu na světě? Kousek od malebného městečka Llangollen se jeden takový nachází, jmenuje se Pontcysytlle aquaduct, což znamená ,,Most, který spojuje“. Tento splavný akvadukt, nese Llangollenský kanál přes řeku Dee, na severovýchodě Walesu.
Akvadukt byl postaven roku 1795 jako součást Ellesmerského kanálu. Ten měl spojovat přístavní město Ellesmere Port s Merseyskou zátokou v Liverpoolu. Tyto plány nebyly nikdy uskutečněny z důvodu nedostatku financí. A tak jeho nedokončená část byla využita ke stavbě kanálu Llangollen.
Dílo navrhl skotský inženýr Thomas Telford, který se rozhodl vytvořit nepřerušenou vodní cestu přes údolí, oproti původnímu návrhu, který měla tvořit řada zdymadel po obou stranách. Na jeho stavbu pak dohlížel další významný stavební inženýr William Jessop.
Projekt akvaduktu vyšel okolo 47 000 liber a stavba trvala 10 let. Most je dlouhý 307 m, 3,7 m široký a 1,60 metrů hluboký. Je složen z litinového koryta, neseného na 18 zděných pilířích. Jako stavební materiál byl použit pískovec z vedlejší vesnice Cefn Mawr, který patřil mezi nejkvalitnější a využíval se již od středověku. Z 31 mostů, které dnes kanál křižují je 23 původních a pochází z období 1794 – 1805.
Každých pět let se konce akvaduktu uzavřou. Otevře se zátka v jednom z nejvyšších rozpětí, aby se voda z kanálu vypustila do řeky Dee. Čímž se umožní kontrola a údržba celého díla.
Z pevniny na loď
Podél okraje kanálu vedou tzv. vlečné cesty. Ty se dnes užívají jako pěší, ale většinu času po nich jezdili koně. Kůň byl schopný unést až třiceti tunový člun. Byli nejlepším způsobem přepravy velkých i těžkých materiálů na dlouhé vzdálenosti. Když se síť kanálů začala po celé Británii rozšiřovat, začali lodníci trávit více času na svých lodích.
Pro lodníky bylo tak levnější mít s sebou i své rodiny, díky čemuž vznikla velmi úzká komunita lidí na lodích s vlastní kulturou a tradicemi. Život to však nebyl jednoduchý. Jednalo se o velmi fyzicky náročnou práci s dlouhou pracovní dobou, a to za jakéhokoliv počasí. Očekávalo se, že budou pomáhat všichni členové rodiny, včetně malých dětí. Tato komunita lidí postupně vymizela v 60. letech 20 stol.
Z nákladních cest, ráj milovníku lodí
Akvadukt si můžete projet i na kajaku či kánoi
Právě v druhé polovině 40. let 20. století, kdy se kanály přestávaly užívat k přepravě nákladu, se začaly vodní trasy využívat pro rekreační plavby. Lodě, které plují po kanálu jsou velmi úzké a vjezdy do jednotlivých kanálů jsou opravdu na centimetry.
Dnes navštíví toto místo na stovky tisíc lidí ročně, ať už se plaví na lodi, chodí pěšky nebo jezdí na kole. Pro milovníky pádlování lze využít plavby na kánoi či kajaku, jedná se o vskutku úžasný a adrenalinový zážitek.
A hlavní cenu vyhravá…
Akvadukt zapsán na seznam světového dědictví UNESCO
V roce 2009 byl Pontcysylltský akvadukt zapsán na seznam světového dědictví UNESCO. Do seznamu však také patří prvních 11 mil kanálu Llangolen, náspy, tunely, viadukty a akvadukty a dalších 31 památkově chráněných staveb. Kromě svého prvenství coby nejvyššího akvaduktu, na světě, je také nejdelším ve Velké Británii.