Víte, že...
nechybělo mnoho a Dánské království se mohlo pyšnit i mostem spojujícím Dánsko s Německem? Nakonec bylo rozhodnuto, že místo mostu povede pod Fehmarnovou úžinou tunel.
Šestnáct kilometrů dlouhé spojení přes Öresund, úžinu mezi Švédskem a Dánskem, která je známá svým drsným počasím, zkracuje cesty mezi dánským hlavním městem Kodaň a švédskými městy Malmö a Lund na něco málo přes půl hodiny jízdy vlakem. Stál 30 miliard dánských korun (99 miliard českých korun) a byl postaven za pouhých pět let. Jeho slavnostní otevření v roce 2000 znamenalo zároveň připojení Skandinávského poloostrova k pevninské Evropě.
Vytvoření stálého přechodu přes Öresund bylo snem po mnoho let. Než se konečný projekt rozběhl, uplynula jich pěkná řádka. V roce 1888 se objevil návrh na zřízení železničního tunelu přes užší úsek mezi dánským Elsinorem a švédským Helsingborgem, k tomu ale nikdy nedošlo. Stejně tak se neuskutečnily plány na výstavbu mostu, které byly odhaleny krátce po druhé světové válce.
Poté, co dánská a švédská vláda podepsaly v roce 1991 dohodu o vybudování trvalého spojení přes Öresund, vyvstal problém. Na dánském konci by každý most, jenž by byl dostatečně vysoký, aby umožnil průjezd velkým lodím, představoval hrozbu pro letadla přistávající na nedalekém letišti Kastrup. Příliš nízká stavba by však zablokovala frekventovanou námořní trasu.
Bylo proto rozhodnuto, že tento konec spojení bude tvořit betonový tunel, který bude s mostem spojovat umělý ostrov. Tunel i ostrov jsou dlouhé přibližně 4 km.
Peberholm zvětšil Dánsko
Úžina Öresund s Peberholmským ostrovem a výhledem na Copenhagen.
Ostrov, pojmenovaný Peberholm, byl postaven z materiálu vytěženého z mořského dna původně pro stavbu mostu. Podél celé délky pobřeží je pak lemován skalami vytěženými ve Švédsku.
Nyní je tento uměle vytvořený ostrov neobydlenou přírodní rezervací, kterou si oblíbily ropuchy zelené, a jeho dokončení zvětšilo rozlohu Dánska o 1,3 milionu metrů čtverečních.
Druhý největší most Evropy
Takto to reálně vypadá, když vjíždíte na most přes platební brány ze švédského Malmö.
Samotný Öresundský most (dánsky Øresundsbroen, švédsky Öresundsbron) je dlouhý asi 8 km a je koncipován jako dvoupatrový. V horní části vede silnice, pod ní vede vysokorychlostní železnice. Pod mostem je prostor pro průjezd lodí o výšce až 57 metrů.
Odhaduje se, že přechod denně využije 20 000 dojíždějících. Pro řidiče automobilů stojí jedna cesta od 24 eur pro nejčastější uživatele až po 55 eur pro ty, kteří se vydávají na jednorázový přejezd.
V Evropě je Öresundský most se svými téměř 8 km nad vodou druhým nejdelším mostem za mostem Vasco da Gama v Portugalsku, který byl otevřen v roce 1998.
Čtení: Zájezdy do Dánska – srovnání a doporučeníInspirace filmařům...
Most byl inspirací k natočení známého seriálu a jistě aspiruje i na nějaký ten hollywoodský trhák.
Pokud máte pocit, že vám Öresundsbron něco říká, zřejmě jste sledovali velmi úspěšnou dánsko-švédskou kriminální sérii s prostým názvem Most (2011), pro kterou byla tato stavba inspirací. Temný seriál začíná tím, že je na mostě mezi Dánskem a Švédskem nalezeno rozpůlené tělo dvou mrtvých žen – jedna polovina patří švédské političce, ta druhá dánské prostitutce…
Tím ale mediální sláva mostu nekončí. Když v roce 2013 švédské Malmö hostilo soutěž Eurovision Song Contest, byl most použit jako symbol spojení Švédska se zbytkem Evropy, a toto spojení se mezi lidmi vžilo.
Byl ale také inspirací pro píseň „Walk Me to the Bridge“ velšské hudební skupiny Manic Street Preachers z alba Futurology, které vyšlo v roce 2014.