Víte, že…
Pobočky francouzských parfumerií nejsou pouze prodejnou parfémů, ale jsou i zástupci značkové kosmetiky a prezentují se také jako butiky se šik doplňky stejnojmenné značky.
Chanel, Dior, Guerlain, Lancôme, Hugo Boss či Fragonard? Už máte vybrán parfém pro partnera nebo kamarádku? Pokud žijete v domnění, že si v České republice koupíte v klasickém kamenném obchodě či na internetu značkovou vůni levněji než v zahraničí, jste na omylu. Za nejpřitažlivějšími vůněmi světa vyrazte přímo na místo, kde se většina nejznámějších směsí zrodila – do Paříže – a budete mile překvapeni.
Dle nedávného ojedinělého průzkumu, který probíhal v rámci projektu MF Dnes jak v České republice, tak v Paříži, bylo zjištěno, že zatímco si v Paříži pořídíte čtyři značkové vůně, za stejnou cenu si v Čechách koupíte pouze tři.
Paradoxem tak zůstává ten fakt, že v zemích, kde si lidé vydělávají třikrát více peněz pak v konečném důsledku zaplatí o třetinu méně než u nás. Přitom se dovozci nemusí ani vymlouvat na clo, které se neplatí od doby, kdy jsme vstoupili do EU.
Proč platíme víc než jinde
Marionnaud je známým řetězcem už i u nás
Samotný zakladatel největšího francouzského řetězce parfumerií Marionnaud – Marcel Frydman, který přijel do České republiky, byl udivený, že jsou tu ceny vyšší než v Paříži. Když se poté dotazoval, proč tomu tak je, bylo mu řečeno, že obchodníci musí vykazovat zisky za každou cenu, a to i v případě, když to bude na úkor obratu.
Odvolávali se rovněž na vysoké nájmy, elektřinu, zaměstnance a prakticky veškeré náklady kamenných poboček. Argumentovali také tím, že internetové servery, které rovněž prodávají značkové vůně, na nich tzv. parazitují a snižují jim tržby. Zákazník si totiž přijde vyzkoušet vůni, a poté si ji objedná na internetu. Dámy, sáhněte si do svědomí, patříte mezi takové vychytralé zákazníce i vy?
V posledních dvou letech naštěstí začal i český trh snižovat ceny značkových vůní a tím i zvýšil svůj příjem. Přesto však v Paříži, francouzském hlavním městě módy, a to klidně i na nejznámější ulici Champs-Elysées, nakoupíte špičkové vůně stále levněji.
Kam za špičkovými značkami?
Ať se jedná o vůně typu Chanel, Hugo Boss, Dolce & Gabanna, Lanvin či desítky dalších, máme pro vás překvapivý tip, kde si v Paříži můžete udělat radost těmito originálními kousky, a to v celkem slušné cenové relaci.
1. Nejznámější: Avenue Champs-Elysées
Na jinak řečených „Elysejských polích“ můžete natrefit na top výběr z těch nejznámějších parfumerií, které jsou zároveň cenově dostupné. Champs-Elysées už totiž není zdaleka tou nejdražší třídou, jak mívají všichni v povědomí. Natrefit se tady dá na klasickou Sephoru, Marionnaud, parfumerii Guerlaine, Lancôme či Annick Goutal.
V trendu je i nynější fenomén – arabský svět vůní – parfumerie specializovaná na orientální vůně přímo z Arábie – luxusní butik Arabian Oud.
2. Nejdražší: Rue Royale – Čtvrť Madelaine a Opéra
Nejdražší čtvrtě v Paříži jsou oblasti, které se nazývají Madelaine, zejména rue Royale, ulice Královská, a přilehlé ulice ke třídě Opéra. Dominuje jí ulice zvaná Saint Honoré, která se u nás přirovnává k naší Pařížské ulici v Praze.
Najdete tu nejen vyhlášené parfumerie, ale i ty nejdražší butiky s oblečením, kosmetické salony a řetězce těch nejluxusnějších hotelů s naprosto impozantní výzdobou. Kromě značek jako Christian Dior, Lancôme či Hugo Boss tady můžete natrefit na parfumerie Astier de Villatte či Nocibé.
3. Nejkrásnější: Galerie la Fayette
Galerie La Fayette je dostatečně luxusním místem pro obchody s vůněmi
Pokud se budete chtít vydat do ráje vůní a kouzelného světa krásných a třpytivých vitrín, kde je snad ta největší koncentrace luxusu a nejznámějších vůní a značek, vydejte se do Galerie la Fayette. Jen pro představu tady můžete vyzkoušet vůně jako Estée Lauder, Chanel, Nina Ricci, Givenchy, Calvin Klein, Ralph Lauren, Hermès, Chloé či Armani a desítky dalších.
Čtení na podobné témaGalerie Lafayette: znamení luxusu a svět shoppaholíkůPřečíst
Pokud v přízemí projdete přes všechny luxusní parfumerie, dostanete se v interiéru k úžasné secesní kopuli, kde uvidíte fascinujících sedm pater nadpozemského světa. Jen dávejte pozor, bývá tu rovněž obrovská koncentrace lidí, takže než se do nakupování pustíte, doporučujeme si obalit nervy výbornou kávou a zmrzlinou či jablečným koláčkem v 6. patře, kam se dostanete pomocí eskalátorů.
4. Nejklidnější: Au Printemps
Stejně luxusní značky vůní lze nakoupit i v obchodím domě Au Printemps, kde nebude taková masa lidí a vůně tam jsou i nepatrně levnější. Jedná se o jeden z nejstarších obchodních domů, který pochází z 19. století a vznikl za II. císařství, tedy za Napoleona III. Krom esenciálních vůní tak přičichnete i ke kousku historie Paříže.
5. Zlatá střední cesta: Forum Les Halles a Quatre Temps
Obchodní dům Quatre Temps v moderní čtvrti la Défense
Pokud se chcete vyhnout velkým davům a v poklidu si nakoupit v parfumeriích tzv. střední třídy, doporučujeme zajít na 1. městský obvod nedaleko muzea Louvre do obchodního centra, které se nazývá forum les Halles. Navštívit tam můžete pobočky Sephora, Marionnaud, Nocibé, L'Occitane, z řad kosmetických butiků pak Yves Rocher, Kiko, Bourjois, MAC či Fabio Salsa.
Do takřka stejných poboček můžete zavítat v obchodním centru s názvem Quatre temps, které se nachází v hypermoderní čtvrti la Défense. Dostanete se tam linkou metra č. 1 a pojedete až na konečnou. Nemáte se kde ztratit, jelikož Velká Archa, která stojí hned vedle nákupní centra, je nepřehlédnutelná.
Záhada jménem PARFÉM
Fragonardovo muzeum parfémů vás nechá nahlédnout pod pokličku přípravy parfémů
Nazývejme vůně pravými jmény aneb nekonečné diskuze na téma: parfém versus toaletní či parfemovaná voda! Jak jste na tom? Máte ve vůních jasno?
To, že jsme v celém článku nazývali značkové vůně, „pouze“ jako vůně, mělo své opodstatnění. Mnozí onen rozdíl nevidí a říkají všem vůním parfém, jenže to se z 99 % mýlí!
Je třeba uvést pojem parfém na pravou míru. Drtivá většina značek totiž nevyrábí parfémy, ale produkuje tzv. eau de toilette, což v překladu znamená toaletní voda, která má pouze 4–8 % směsi extraktu bylinného či rostlinného, který je rozpuštěný v lihovém základu o 80 %.
Pokud je u značky vůně napsané „eau de parfum“, jedná se o kvalitativně lepší vůni, která dosahuje 8–15 % koncentrované esence, která je rozpuštěná v 90% lihu.
Téměř žádná značka není producentem pravého parfému zvaného „parfum“, který dosahuje neuvěřitelných 20–30 % extraktu a je rozpuštěný v koncentrovaném lihu, tedy v čistém alkoholovém základu.
Čtení: Zájezdy do Paříže – srovnání a doporučeníPoctivá vůně Francie již od roku 1936
Fragonardovo muzeum je přístupné všem zvědavým návštěvníkům
Značkové vůně prodávají maximálně vzorky parfému, které mají 5–8 ml. Slovo téměř v předchozím odstavci bylo rovněž použito záměrně, jelikož přece jenom existuje jedna společnost, která již po tři generace produkuje originální parfémy. Jmenuje se Fragonard a funguje již od roku 1936.
Právě ve 20. století se stala značka Fragonard zárukou kvality a kolébkou pravých parfémů. Fragonard je dodnes monopolem a špičkou na trhu, která vyváží parfémy do celé Evropy. Nakoupit si ve „Fragonardovi“ můžete na různých pobočkách v Paříži. Navštívit doporučujeme také Fragonardovo muzeum parfémů, které najdete nedaleko opery Garnier.
Fragonard je proslulý výrobce pravých parfémů
Originální značkové vůně, parfemované i toaletní vody či pravé parfémy… Navnadili jsme vás? Nechte se unést do nejvoňavějšího města světa!
Fotografie z Flickru licencovány pod CC BY 2.0.