Víte, že…
Zatímco v současnosti vám světoznámý knižní průvodce Lonely Planet především doporučí, kde se dobře najíst, kde nakoupit a jak si co nejlépe užít volný čas, nejstarší průvodce cestovatelům například radil, kde v Kábulu sehnat hašišové koláčky, nebo jak si v Kuvajtu finančně přilepšit prodejem krve.
Na cestování je nejlepší jeho neskutečná pestrost a bohatost. Nikdy totiž dopředu nevíte, kam vás osud zavane, podobně jako nevíte, jaké potěšující a zajímavé zážitky na vás čekají. Dokonce i nedávno publikovaná studie vydavatelství kultovních průvodců Lonely Planet potvrdila, že ve svém spontánním i dopředu pečlivě promyšleném výběru dnes cestovatelé upřednostňují zážitky před volbou konkrétní destinace a lokality.
Pamatujete si na kresleného hrdinu Willyho Foga? Jak chtěl za 80 dní procestovat svět a v přesně stanoveném termínu se vrátit do Londýna? Jemu tahle výzva pomohla vyhrát sázku s bankéřem Sullivanem.
Ale pokud nechcete po jeho vzoru soutěžit a překonávat rekordy, měli byste přestat počítat navštívené země a raději se zaměřit na zajímavé zážitky, zkrátka prožít něco zvláštního a neopakovatelného, co by stálo za to vypravovat.
Do výzkumu se zapojilo přes 7500 cestovatelů ze všech koutů světa. Záměrem Lonely Planet bylo zjistit, jak a podle čeho si cestovatelé vybírají svou příští dovolenou. Ukázalo se přitom, že téměř dvě třetiny cestovatelů považují zkušenosti za mnohem důležitější než volbu konkrétní země či místa.
Více než polovina respondentů (59 procent) pak dnes mnohem víc než kdy dříve považuje cestování za příležitost k (lepšímu) osobnímu růstu. U cestovatelů mladších 35 let tento postoj zastává dokonce 7 cestovatelů z 10.
Zároveň se potvrdilo, že postupně přibývá lidí (cca 68 procent), kteří se zamýšlejí nad tím, jaký ekologický dopad má jejich dovolená. Někteří se dokonce zajímají o to, jak by mohli na svých cestách snižovat ekologickou stopu a šetřit přírodní zdroje (35,2 procent). Chtějí-li si tak například užít dovolenou na pláži, vědí, že už nepotřebují k dispozici bazén v hotelu, stravují se v místních podnicích, nikoli v mezinárodních řetězcích, nakupují regionální potraviny atd.