Normandie, region starodávných opatství a klášterů. Místo, kde jsou nejvíce zřejmé pozůstatky brutálních bojů 2. světové války. Region, který vyniká svou gastronomií a neuvěřitelnými přírodními scenériemi všeho druhu. Je tady však jedno místo, které se vymyká typickému normandskému stylu.
Pěšky a na kole zadarmo
Přejezd pro auta je zpoplatněn
Pont de Normandie neboli Normandský most je architektonický klenot a stavba, která mění charakter tohoto poklidného regionu. Úchvatný futuristický oblouk mostu přetíná řeku Seinu mezi městy Le Havre a Honfleur a je dlouhý 7032 stop (2 143 metru).
Je to zároveň poslední most přes řeku Seinu a krom čtyř pruhů pro automobily má také v každém směru stezku pro cyklisty a pro pěší. Průjezd automobilem je zpoplatněn, ale cyklisté a chodci mají tento úchvatný zážitek zdarma.
Typická francouzská stavba
Most se právem považuje za architektonický skvost
Most je projektem čistě francouzským, od designérů a architektů přes stavební dozor až po použitý materiál. Stavba byla zahájena 22. března 1988, kdy tehdejší premiér Jacques Chirac položil základní kámen. Provoz na mostě byl oficiálně zahájen o sedm let později, konkrétně 22. ledna 1995, a po celé čtyři roky byl tento most nejdelším lanovým mostem na světě.
Na stavbu bylo spotřebováno více než devatenáct tisíc tun oceli a 184 speciálních lan. Pilíře mají tvar obráceného Y, váží skoro dvacet tisíc tun a jsou více než 200 metrů vysoké.
Říkáte si, proč most vypadá zrovna takhle? Že nezapadá do krajiny a že měli Francouzi raději navrhnout něco „normálnějšího“? Ono to ale o moc jinak navrhnout nešlo – bylo potřeba postavit most, který bude zapuštěn v řece, v relativně mělkém podloží, a který odolá silným větrům, které v korytu řeky Seiny proudí. Proto Normandský most vypadá tak, jak vypadá.