Odjet na dovolenou ze dne na den nebo si v zimě zaletět k moři už není žádný problém. Trh cestovního ruchu nabízí nepřeberné množství zájezdů v nejvyšší rychlosti a kvalitě v celé historii cestování vůbec. Otázkou ale zůstává, jestli si zájezd koupit rovnou u cestovní kanceláře, nebo využít služeb tzv. cestovní agentury. Mezi nimi je totiž významný rozdíl a my vás teď do něj zasvětíme.
Zákazníci, kteří mají dobrou zkušenost s jednou cestovní kanceláří nebo se dokonce stala už jejich oblíbeným „partnerem pro dovolenou“, to mají jednoduché – prostě si kupují každoročně zájezd přímo tam.
Kdo však upřednostňuje pestřejší možnosti a chce si porovnat nabídku různých kanceláří a přitom si neušoupat nohy obíháním desítek cestovních kanceláří (dále jen CK), ten se půjde poptat do cestovní agentury (dále jen CA). A právě v těchto dvou pojmech – cestovní agentura / cestovní kancelář se ukrývá pro zákazníka zásadní informace. Od ní se odvíjí vše, co bude následovat…
Označení – věc zcela zásadní
Oblíbené last minute si můžete koupit jak u CK, tak u CA
Aby se zákazník mohl náležitě zorientovat, se kterým ze subjektů jedná, zákon o cestovním ruchu stanovuje, že cestovní kancelář stejně jako agentura je povinna označit provozovnu a propagační a jiné materiály (včetně elektronických) určené zákazníkovi slovy cestovní agentura nebo cestovní kancelář (pokud toto označení neobsahuje již obchodní jméno). V tomto jsou oba subjekty zajedno. V dalších aspektech se ale významně liší a právě tento rozdíl je pro zákazníka nejdůležitějším. Podstata spočívá ve významu slova zájezd.
Co je a co není zájezd?
Vybrat si můžete mezi poznávacími či pobytovými zájezdy
Čtení: Zájezdy do Francie – srovnání a doporučeníČtení: Zájezdy do Anglie – srovnání a doporučeníČtení: Zájezdy do Itálie – srovnání a doporučeníZájezd
Podle zákona o cestovním ruchu se zájezdem rozumí předem sestavená kombinace alespoň dvou služeb, je-li prodávána nebo nabízena k prodeji za soubornou cenu a je-li služba poskytována po dobu přesahující 24 hodin, nebo když zahrnuje ubytování přes noc (doprava + ubytování nebo doprava + průvodce nebo doprava + ubytování + strava a jiné kombinace).
Pořadatel
Za pořadatele zájezdu se považuje ten, kdo nabízí zájezd veřejnosti nebo skupině osob podnikatelským způsobem, a to i prostřednictvím třetí osoby.
Služba
Službou se rozumí doprava, ubytování, stravování a jiné služby cestovního ruchu, které nejsou doplňkem dopravy nebo ubytování a tvoří významnou část zájezdu nebo jejichž cena tvoří alespoň 20 % souhrnné ceny zájezdu (jinou službou může být např. průvodce, skipas při lyžařském zájezdu, wellness apod.).
Právě výše zmíněné pojmy vás nasměrují ke zjištění, se kterou „cestovkou“ se na zájezd vydat a u které si ho koupit.
Cestovní kancelář
CK má povinné pojištění proti úpadku
Je organizátorem neboli pořadatelem zájezdu. S ní budete mít smluvní vztah, a to i v případě, že si zájezd nekupujete přímo od ní.
Cestovní kancelář provozuje svou činnost na základě živnostenského oprávnění s předmětem podnikání „provozování cestovní kanceláře“ – tj. musí mít koncesi (koncesovaná živnost) k tomu, aby mohla pořádat zájezdy, a musí mít sjednané pojištění proti úpadku.
- Cestovní kancelář zájezdy prodává sama nebo prostřednictvím cestovních agentur, se kterými má sjednanou smlouvu o provizním prodeji zájezdů.
Cestovní agentura
Je zprostředkovatelem neboli prodejcem zájezdu a není vaším smluvním partnerem. Smlouvu u ní můžete uzavřít, ale uvedena v ní už musí být pořádající CK jako váš smluvní partner.
Cestovní agentura vykonává svou činnost na základě živnostenského oprávnění s předmětem podnikání „výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“ – obor činnosti „provozování cestovní agentury a průvodcovské činnosti v oblasti cestovního ruchu“ (živnost volná).
- Cestovní agentura není oprávněná pořádat /organizovat zájezdy, ale smí (mimo jiné) prodávat zájezdy koncesovaných cestovních kanceláří a jednotlivé služby cestovního ruchu (doprava, letenky, ubytování, průvodce atd.). Cenu za zájezd zaplatíte stejnou, jako kdybyste si zájezd kupovali v cestovní kanceláři – agentura funguje na bázi provize z této ceny, tedy neplatíte nic navíc.
Pořádá zájezdy Prodává zájezdy* Povinné pojištění proti úpadku
Cestovní kancelář (CK) ano ano ano
Cestovní agentura (CA) ne ano ne
*a další služby cestovního ruchu
Důležité informace – na co si dát pozor?
Před koupí zájezdu se nezapomeňte podívat i na Všeobecné obchodní podmínky
Současná platná legislativa uvádí, že cestovní agentura je povinna v propagačních, nabídkových a jiných materiálech, včetně jejich elektronických forem, vždy informovat, pro kterou cestovní kancelář je prodej zájezdu zprostředkováván; v případě nabízení zájezdu prostřednictvím internetových stránek musí být tato informace uvedena zřetelně na stejné úrovni internetové stránky jako podstatné informace o zájezdu
Je důležité, aby si zákazník vyžádal veškeré podklady k zájezdu, včetně katalogu a všeobecných obchodních podmínek (to jsou ty psané obvykle nejmenším písmem :-)), a potvrzení o pojištění CK proti úpadku, a to v případě koupě jak u cestovní kanceláře přímo, tak u nákupu přes cestovní agenturu.
Přidaná hodnota – výhody a nevýhody nákupu u CK/CA
Pokud si zájezd vyberete u CK, peníze svěřujete přímo pořadateli zájezdu
Nákup zájezdu u CK
Výhody
- možnost hloubkové sondy do konkrétního zájezdu konzultací přímo s pracovníkem dané cestovky, přímá vyjednávací výhoda
- peníze svěřujete přímo pořadateli zájezdu
Nevýhody
- omezení pouze nabídkou dané cestovní kanceláře, resp. jejími zájezdy
Nákup zájezdu u CA
Výhody
- na výběr mnoho variant zájezdů i cestovních kanceláří na jednom místě
Nevýhody
- mezičlánek v toku informací a peněz
Samozřejmě, že i cestovní kancelář může zprostředkovávat prodej zájezdů pro jinou cestovní kancelář. Není to však obvyklé – jde o konkurenční subjekt. Cestovní agentura však nesmí nikdy zprostředkovávat prodej zájezdu pro subjekt, který není cestovní kanceláří, např. pro jinou cestovní agenturu.
Vždy se na cestu pojistěte, ať už u CA nebo CK
Poznámka
Cestovní kancelář – obsahová náplň této živnosti je stanovena v příloze č. 3 nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, ve znění pozdějších předpisů a dále v § 2 zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů.
Cestovní agentura – obsahová náplň této živnosti, resp. oboru živnosti volné je stanovena v bodu č. 71 přílohy č. 4 nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, ve znění pozdějších předpisů a dále v § 3 zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů.