Víte, že...
Mezi nejznámější díla Petra Paula Rubense (1577–1640) patří například tzv. Medicejský cyklus (vystaven v Louvru v Paříži), Klanění Tří králů (vystaveno v Antverpách) nebo Tři grácie (vystaveno v Museo del Prado v Madridu).
Belgické Antverpy odnepaměti přitahují umělce a intelektuály. Ten nejznámější z nich, který ve městě zanechal své nesmazatelné stopy, byl velký mistr barokního malířství Peter Paul Rubens. Strávil tu více než polovinu svého života a jeho díla dnes ve městě zdobí nejen tzv. Rubensův dům. Vítejte v Antverpách, Rubensově městě.
Rubensova rodina pocházela z Antverp, kvůli milostné aféře jeho otce se však ještě před malířovým narozením musela přestěhovat do Německa, a tak se budoucí umělec narodil v roce 1577 v městečku Siegen poblíž Kolína nad Rýnem. Když mu bylo deset let, jeho otec zemřel a matka se spolu s dětmi mohla do Antverp vrátit.
Rubens zde navštěvoval katedrální školu (na dnešní ulici Papenstraatje č. 1, na místě současné restaurace Brasserie Appelmans) a poté nastoupil do učení k několika místním malířům. Byl velmi pilný, ctižádostivý a nechyběl mu výjimečný talent. Jeho kariéra měla proto velmi rychlý vzestup a už coby dvacetiletý mladík byl přijat do antverpského spolku malířů…
Zastávka č. 1 – Sídlo spolku malířů: Kde Peter Paul Rubens začínal?
Prestižní spolek, jehož se mladý Rubens stal součástí, měl své sídlo na hlavním antverpském náměstí (Grote Markt) v domě číslo sedm (tzv. Španělský dům). Oficiální název této umělecké skupiny byl „Spolek svatého Lukáše“ - jméno vycházelo z toho, že evangelista Lukáš byl údajně také malířem a snad portrétoval samotnou Pannu Marii.
Tento spolek vzdělával malířské učně, jmenoval malířské mistry a posuzoval nově vytvořené malby. Již coby velký malíř a mistr, daroval Rubens tomuto společenství známý obraz Svatá rodina s papouškem, který spolu s díly jiných členů zdobil slavnostní sál v sídle spolku. Tuto malbu dnes můžete obdivovat v antverpském Královském muzeu krásných umění (KMSKA).
Zastávka č. 2 – Katedrála Panny Marie – přehlídka expresivních děl
Interiér Katedrály Panny Marie
Od hlavního antverpského náměstí a bývalého sídla Spolku svatého Lukáše je to jen nedaleko k nejznámějšímu symbolu města, Katedrále Panny Marie (Onze Lieve Vrouwe Kathedraal). Tato impozantní stavba postavená v brabantské gotice je plošně největším chrámem na území Belgie i Nizozemska, pojme až 24 tisíc lidí a její věž se vypíná do výše 123 metrů.
V katedrále najdete cenná díla různých umělců, včetně čtyř děl Rubensových, která patří k vrcholům jeho tvorby. Triptych Vztyčení kříže naleznete v severní lodi a Rubens na něm začal pracovat po svém návratu z Itálie. Tam se vydal v roce 1600, coby třiadvacetiletý mladý muž, aby se zabýval uměním Tiziana, Carravagia a jiných velkých italských mistrů.
Po několika letech se vrátil do Antverp vybaven znalostmi vrcholných děl italského umění a také s rozsáhlými společenskými styky a jeho kariéra právě tehdy začala závratně stoupat. Triptych Vztyčení kříže vytvořil v letech 1609–1610, kdy byl ve stejném věku jako hlavní motiv v podobě trpícího Krista, a zavedl s ním do tehdejšího Nizozemí baroko. Jedná se o velmi dynamický a expresivní obraz, na němž Krista vztyčují na kříž katovi čeledíni.
Katedrála – Rubensovo Snímání z kříže
Opodál najdeme další z Rubensových maleb, monumentální Snímání z kříže, jen o pár let mladší než dílo předchozí, které je již vzorovým dílem barokní malby. Bez zajímavosti není jistě fakt, že v naší pražské Národní galerii máme vystavenou Rubensovu studii hlavy muže, která se vztahuje právě k tomuto triptychu.
Na centrálním místě katedrály, hned za hlavním oltářem, narazíme na další z Rubensových děl – Nanebevzetí Panny Marie a o kousek dál ještě na dílo s názvem Zmrtvýchvstání Krista, na němž Kristus vstává ze svého hrobu ve skále, což pro Rubensovu dobu představovalo velmi netradiční a svým způsobem revoluční zobrazení, jelikož bylo zvykem znázorňovat Kristův hrob jako sarkofág.
Čtení: Zájezdy do Belgie – srovnání a doporučeníZastávka č. 3 – Náměstí Groenplaats s Rubensovou sochou
Nedaleko katedrály se rozkládá tzv. Groenplaats, Zelené náměstí – otevřený prostor lemovaný kavárnami, bary a restauracemi. V jeho středu stojí Rubensova socha v nadživotní velikosti z roku 1843. Po získání nezávislosti a vzniku samostatného státu v roce 1830 nastala v Belgii potřeba vytvořit si svoji národní identitu, nezávislou na Nizozemí.
K tomu mladý stát potřeboval vlastní historické postavy, kterým by se v belgických městech mohly postavit památníky a sochy. Koho jiného zvolit pro Antverpy než právě Rubense, jehož socha měla být ve městě slavnostně odhalena k dvousetletému výročí jeho úmrtí. Nakonec byla vztyčena až o tři roky později a strhly se kvůli ní bouřlivé diskuze.
Mnohým totiž vadilo netradiční zobrazení malíře bez typického klobouku, se kterým se sám portrétoval, a bez malířské palety v ruce. Pokud se však na sochu podíváte pozorně, zjistíte, že jak klobouk, tak paleta leží u umělcových nohou.
Zastávka č. 4 – Kostel svatého Jakuba a mistrův hrob
Gotický kostel svatého Jakuba se stavěl po tři staletí a původně se jednalo o kapli, ve které si mohli odpočinout poutníci do španělského Santiago de Compostela. V současné stavbě najdete četná díla umělců ze 17. století, především obrazy od van Dycka nebo Jordaense, a také hroby významných antverpských rodin.
Přímo za hlavním oltářem se pak nachází hrob samotného Rubense. Zajímavé je, že oltářní malbu namaloval Rubens sám, jedná se o jednu z jeho posledních velkých maleb s názvem Madona se světci.
Zastávka č. 5 – Rubensův dům – dobře zavedená firma
Žádný návštěvník Antverp nemůže z města odjet, aniž by navštívil Rubensův dům. Do něj se Rubens nastěhoval krátce po svém návratu z Itálie. V té době se také oženil, jeho vyvolenou se stala Isabella Brandtová pocházející z rodiny vzdělaného antverpského právníka.
Na vrcholu Rubensovy kariéry, v roce 1626, však jeho žena zemřela během morové epidemie. Po čtyřech letech se Rubens oženil podruhé, tentokrát s teprve šestnáctiletou Helenou Fourmentovou, dcerou antverpského obchodníka. Rubensovi tenkrát bylo 53 let. Mladičká Helena prý byla označována za nejkrásnější dámu ve městě a malíř s ní strávil poslední léta svého života.
Právě ona se stala předlohou pro mnoho – pro Rubense tak typických – maleb kyprých žen. Rubens ji stylizoval do rolí biblických postav, maloval ji coby antickou Venuši, odráží se v jeho postavách grácií i podobách hrdinek různých mytologických příběhů.
Lože slavného malíře v jeho domě v Antverpách
Od svatby s Helenou je také možné v Rubensových malbách pozorovat daleko větší erotičnost. Některé z Rubensových maleb, včetně maleb krásné Heleny, můžeme spatřit i v Rubensově domě na náměstí Wapper, kam se Rubens nastěhoval v roce 1610.
Odhaduje se, že za svůj pobyt v tomto domě „malíř králů“ namaloval více než dva tisíce obrazů. Jak bylo pro jeho dobu typické, provozoval Rubens velmi výkonnou malířskou dílnu – řadu děl pouze načrtl a poté je dokončovali jeho spolupracovníci a žáci, z nichž někteří v dílně pracovali coby specialisté.
Jan Brueghel starší měl třeba na starost malbu drobných živočichů a rostlin, Frans Snyders bravurně zvládal zvířata, Lucas van Uden zase pohledy na krajinu… Mohli bychom tak říct, že Rubens provozoval něco jako vysoce výkonnou malířskou firmu, v níž vznikaly stovky velkých děl, mnohdy několik monumentálních obrazů současně.
Za Klaněním tří králů aneb další místa v Antverpách spojená s malířem
Míst spojených s Rubensem je v Antverpách opravdu požehnaně. Milovníci umění by rozhodně neměli vynechat ani Kostel sv. Pavla, který nechal postavit řád dominikánů. V něm je ukryt soubor maleb s názvem Patnáct tajemství růžence, na němž se podíleli význační antverpští umělci. Jedno ze zpodobení je také úchvatné Rubensovo plátno, znázorňující Bičování Krista, a kromě něj kostel ukrývá ještě další dvě Rubensovy malby.
Putujete-li Antverpami po Rubensových stopách, neměli byste minout ani místní Královské muzeum krásných umění (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten), jednu z nejvýznamnějších uměleckých sbírek v celé Belgii. V muzeu najdete několik Rubensových maleb, mimo jiné světoznámé Klanění Tří králů.
Peter Paul Rubens byl velkým světoběžníkem – často cestoval, pracoval pro bohaté a mocné z celé Evropy a dokonce prohlásil, že „celý svět vnímá jako svou vlast“. Belgické Antverpy však přesto zůstávají tím místem, kde zanechal odkaz největší, a tak jsou právem nazývány Rubensovým městem…