Poslední úniky, poslední stíhání i kilometry. Sprinteři bojují v pařížských ulicích, pozornost celého světa se soustředí jen na francouzskou metropoli. Jede se závěrečná etapa a pařížský bulvár Avenue des Champs-Élysées zaplavila vlna neskutečných emocí... Pojďte si s námi připomenout jedinečnou atmosféru slavného závodu Tour de France, zajímavá fakta i jeho skromné začátky.
Závodníci projedou kolem Louvru, po Champs-Élysées, obkrouží Vítězný oblouk a hodiny odbíjí její konec. Nechybí samozřejmě ani šampaňské, kterým si vítěz připíjí k cennému triumfu. Tím posledním je Brit Chris Froome (2013, 2015).
Jen stěží jde slovy popsat atmosféru doprovázející velké finále cyklistického závodu přezdívaného „Stará dáma Francie“.
Přežili Tour de France
Náročné stoupání střídá rychlé klesání a spurt v závěru
Poslední kilometry proslulého etapového závodu profesionálních cyklistů se většinou jedou už jen jako úžasná exhibice. O vítězi již bývá zpravidla rozhodnuto.
Pro všechny závodníky, kteří dorazí do cíle, tak bývá závěrečná ceremoniální etapa neocenitelnou satisfakcí a neskutečnou odměnou za to, že „přežili“ náročnou zkoušku fyzické i psychické kondice jménem Tour de France.
A obyvatelé Francie i turisté, kteří sem v tento den dorazí většinou právě kvůli nim, vše prožívají a slaví pochopitelně s nimi.
Champs-Élysées je jen jedna
Pohled na ulici Champs-Élysées
Samotný peloton při prvních kilometrech poslední etapy Tour de France udává většinou spíše pomalejší tempo – výletní, sotva třicítku. Teprve až závodníci (a hlavně spurteři) spatří vrcholek Eiffelovy věže, do žil se jim opět vlije závodnický apetit.
Po třech bolavých týdnech s velkou kuráží zvládají devět okruhů po kostkách Elysejských polí, aby si nakonec s náležitou pýchou mohli říct – a je to za námi.
Prostě Champs-Élysées je jen jedna a stejně jako finále Tour de France je jako třešnička na dortu Staré dámy Francie.
Slavný závod a ženy
V roce 2014 se vůbec poprvé objevily v závodnických dresech i ženy, které si před 21. etapou zajely na okruhu svou vlastní jednorázovku.
Ryze ženský závod se dočkal obrovské mediální sledovanosti. Premiéra se totiž právě díky proslulému pařížskému finále legendární Tour de France vysílala do 147 zemí světa na 12 televizních kanálech.
Premiéra již v roce 1903
V roce 2013 slavila Tour de France 100 let od svého vzniku
Poprvé se slavný cyklistický závod uskutečnil v roce 1903, coby propagační akce na podporu novin L’Auto. Od té doby se koná pravidelně každý rok, kromě nucené pauzy během světových válek, a zařadil se do série závodů World Tour.
Spolu s Giro d’Italia a Vuelta je součástí takzvaných Grand Tours (třítýdenních závodů, které mají 21 etap) z nichž nejvíce sledovaným je právě Tour de France.
Čtení na podobné témaHistorie Tour de France: nejtěsnější vítězství, tragický rok i dopingová aféraPřečíst
Barevné dresy pro nejlepší
V roce 1919 se organizátoři rozhodli odlišit vedoucího závodníka, a to pomocí odlišného dresu. Při výběru barvy zvítězila žlutá, podle žlutého papíru, na kterém tehdy vycházel sponzorský deník L'Auto.
Dnes barevné trikoty odlišují více závodníků. Zelený dres například označuje lídra bodovací soutěže. Jedná se o sprintéra, který je nejúspěšnější ve sbírání bodů sprintérských prémií. Dres s červenými tečkami patří nejlepšímu závodníkovi v kopcích, bílý pak nosí nejlepší jezdec do 25 let.
Změna trasy
Pyreneje a Alpy jsou stálicemi v etapách závodu
Tour de France trvá vždy tři týdny v červenci a závěrečnému úspěchu tak předchází 21 etap různého charakteru – klidné větrné roviny, strmá stoupání a serpentiny v Alpách.
Tradicí se stal tzv. Grand Départ, což je start mimo území Francie. Podle místa, odkud závodníci vyjíždí, se také mění každoročně trasa závodu.
Neměnné pak zůstávají pouze horské etapy v Pyrenejích a Alpách a samozřejmě velkolepý dojezd na Champs-Élysées v Paříži.