Tip pro vás:
Muzeum nabízí filmy i s českým dabingem a obsah jeho internetových stránek byl také přeložen do češtiny, takže si počte každý.
Jednou z nejpůsobivějších a zároveň nejděsivějších připomínek krvavých bojů 2. světové války jsou bezesporu zbytky umělého přístavu v Mulberry a řada opevnění na březích Atlantického oceánu.
Mulberry - dva umělé přístavy spojeneckých vojsk
Jako nejlepší způsob přemožení Hitlerova Atlantického valu se jevil útok z moře. Vzhledem k tomu, že Spojenci neměli na pobřeží k dispozici žádný přístav, a neměli tak možnost přesunout na pevninu tanky a ostatní vojenské stroje, byli nuceni vybudovat si přístav umělý. A tak vznikla operace s krycím názvem Mulberry (Moruše).
Původně tato idea dočasného umělého přístavu vznikla někdy v roce 1917 na popud Winstona Churchilla, pozornosti jí však bylo dopřáno až na počátku 40. let, kdy spojenečtí velitelé hledali způsob, jak znovu dobýt pevninskou Evropu. V létě 1942 byla zadána zakázka na výrobu dvou přístavů na půdě Anglie, s tím, že nejjednodušší transport bude přes La Manche.
Jednotlivé části přístavu měly svůj krycí název, a tak se každý ze dvou přístavů skládal ze zhruba 10 km tzv. whales (pružných ocelových vozových dílů), které byly neseny tzv. beatles (ocelovými nebo betonovými pontony). Vozovky končily na tzv. spuds (velkých portálových molech), která byla zaražena do mořského dna a svým pohybem se mohla přizpůsobovat vlnám v závislosti na pohybech mořské hladiny.
Tato část přístavu byla chráněna od moře masivní linií tzv. phoenixes (potopených kesonů), linií tzv. gooseberries (potopených lodí) a řadou tzv. bombardons (plovoucích vlnolamů). Odhadem se oba přístavy skládaly ze čtyř set dílů vážících dohromady 1,5 milionu tun.
Prý jen na stavbu kesonů spotřebovali v Anglii 250 tisíc kubíků betonu, 31 tisíc tun oceli a 1,4 milionu metrů bednění. To jsou pro nás smrtelníky absolutně nepředstavitelná čísla.
Mulberry A a Mulberry B
Přístav Mulberry A byl americkým přístavem spuštěným poblíž městečka Saint-Lauren na pláži Omaha, tedy v americkém sektoru. Oproti tomu Mulberry B sloužil britským a kanadským vojskům a byl postaven u městečka Arromanches na pláži Gold, tedy v britském sektoru. Mulberry B se také familiérně přezdívalo Port Winston.
Oba přístavy byly uvedeny do provozu 9. června, čekal je však odlišný osud. Mulberry A na Omaze se stal obětí prudké bouře a 22. června už z přístavu zbyly pouze trosky. To, co zůstalo z Mulberry A, bylo použito na opravy Mulberry B.
Britský přístav sloužil svému účelu zhruba deset měsíců a za tu dobu se v něm vylodilo dva a půl milionu vojáků, půl milionu vozů a čtyři miliony tun dodávek. Jeho zbytky jsou dnes dobře viditelné z břehů městečka Arromanches a některé jeho části jsou dnes při odlivu dostupné pěšky z pláže.
Čtení: Zájezdy do Francie – srovnání a doporučeníMuzeum vylodění
Musée du Débarquement (anglicky D Day Museum) bylo pro veřejnost otevřeno v roce 1954. Muzeum vypráví o tehdejších událostech prostřednictvím dvou filmů, pomocí diorámat a různých modelů bojiště a jeho okolí. Muzeum návštěvníkům nabízí také velké množství zmenšených modelů lodí, tanků i letadel, uniformy zemí zapojených do bojů, včetně výbavy vojáků (ruční zbraně, manuály, konzervy s jídlem, nádobí nebo cigarety).
Nás však nejvíce fascinovaly vozy a mašiny v okolí muzea. Člověk si to dost dobře nedokáže představit, dokud to neuvidí na vlastní oči a v reálné velikosti.
Zajímavost: Na východ od města leží pahorek, na jehož vrcholu stojí relativně nové panoramatické kino, které promítá archivní snímky z bitvy o Normandii, a odkud je neskutečný výhled na pláž Gold – a na přístav Mulberry B.