Věž Tlustá Markéta (Paks Margareeta) je jednou z nepřehlédnutelných dominant starého Tallinu. Spolu s Velkou mořskou bránou (Suur Rannavärav) měla za úkol bránit město před útoky ze severu, a zároveň velkolepě přivítat každého, kdo do Tallinu dorazil po moři. I zámožní němečtí obchodníci si při příjezdu museli připadat poněkud malí.
Tlustá Markéta je jednou z největších obranných věží v Estonsku. Dnes už svou původní funkci naštěstí plnit nemusí, a tak poskytuje útočiště moderní expozici Estonského námořního muzea. Pokud si na muzejní zábavu zrovna dvakrát nepotrpíte, určitě navštivte alespoň její střešní terasu. S šálkem dobré kávy si můžete vychutnat výhledy na nedaleký přístav a Tallinský záliv nebo na historické budovy v centru města.
Proč zrovna Tlustá Markéta?
Byla prakticky nedobytná a v každém, kdo ji spatřil, budila patřičný respekt
Tlustá, protože je bezkonkurenčně největší ze všech obranných věží tallinského opevnění. Kruhová bašta je 25 metrů široká, 20 metrů vysoká a její stěny jsou místy až 6 metrů silné. Díky tomu byla prakticky nedobytná a v každém, kdo ji spatřil, budila patřičný respekt.
A proč Markéta? Tady už se názory rozcházejí. Podle některých byla pojmenována po oblíbené místní kuchařce, jiní zase tvrdí, že se tak přezdívalo jednomu z největších děl ve věži. Nejpravděpodobněji si však vysloužila jméno po dánské královně Markétě Sambirii, která v roce 1265 nařídila výstavbu tallinských hradeb. Až do poloviny 19. století, kdy z věže udělali sklad munice a potravin, se jí ale říkalo Rozencrantz.
Obranná věž, vězení i muzeum
Výstavba proběhla v letech 1511 až 1530
Velká mořská brána, která je jednou ze čtyř dochovaných městských bran, chránila město už od 14. století a dnes zaslouženě figuruje na seznamu UNESCO. Výstavba Tlusté Markéty proběhla v letech 1511 až 1530. Prvních několik stovek let sloužila výlučně jako obranná věž.
Počátkem 19. století z ní udělali vězení. Během Únorové revoluce v roce 1917 byla kompletně vypálena a zbyly z ní jen ruiny. O 20 let později proběhla rozsáhlá rekonstrukce a komplex začal sloužit jako městské muzeum.
V letech 1978 až 1981 pak proběhla další rekonstrukce, která věži navrátila její původní podobu – dočkala se pořádné střechy a okna byla předělána zpět na střílny. Od té doby zde sídlí námořní muzeum. Rekonstrukce měla být dokončena do roku 1980, kdy se v Tallinu v rámci olympijských her v Moskvě konaly jachtařské závody, práce se ale o rok prodloužily.
Poslední výraznou změnou prošla v letech 2018 až 2019. Dnes zaštiťuje moderní interaktivní muzeum a návštěvnické centrum.
Čtení: Zájezdy do Pobaltí – srovnání a doporučeníMuzeum mořeplavby
Věž je základnou Estonského námořního muzea, které návštěvníkům představuje to nejdůležitější z národní námořní historie. Na čtyřech patrech se seznámíte s baltským mořeplavectvím hezky od středověku až po současnost. Součástí expozice je téměř 700 historických exponátů, bohatá sbírka modelů lodí i interaktivní výstava, kterou ocení zejména děti.
Nejcennějším kouskem je vrak 20metrové dřevěné obchodní lodi objevené v roce 2015 v zámecké čtvrti Kadriorg v Tallinu. Zhruba 700 let stará koga – typická hanzovní loď – je nejstarší lodí nalezenou na území Estonska. Tento typ plavidel ve středověku běžně brázdil vody Baltského a Severního moře.
Estonské námořní muzeum má ještě druhou rozsáhlejší část přímo v jednom z tallinských přístavů. V bývalém hangáru pro hydroplány Lennusadam je vystavena třeba ponorka Lembit, která byla ve 30. letech minulého století chloubou estonského námořnictva, nebo replika hydroplánu Short 184. Přímo na moři je návštěvníkům zpřístupněn ledoborec Suur Tõll, opravdový kolos, který během téměř 100 let poctivě sloužil celkem 5 politickým režimům. Můžete nahlédnout do jeho kajut nebo rovnou do strojovny.
Památník obětem trajektu Estonia
Památník obětem lodní tragédie
V parčíku vedle Tlusté Markéty stojí památník věnovaný obětem trajektu Estonia. Ten 28. září 1994 s 989 lidmi na palubě jako obvykle mířil z Tallinu do Stockholmu. V půli cesty se ale za dosud zcela neobjasněných okolností potopil. Tragédie si vyžádala celkem 852 lidských životů.
V půli přerušený ocelový oblouk symbolizuje náhlý a rychlý konec života utonulých cestujících. Na podstavci jsou pak vytesána jejich jména.