První lokomotiva poháněná párou dosahovala v roce 1804 rychlosti 8 km/h. Když o 21 let později představil George Stephenson vůbec první vlak pro přepravu cestujících, bylo na něm dosaženo rychlosti okolo 25 km/h… Dnes doslova létají po kolejích. V roce 2007 si to „téžévéčko“ svištělo rychlostí 574,8 km/h, tedy téměř poloviční rychlostí zvuku! Pojďte se s námi podívat na příběh legendy – vlaků TGV…
Vlaky TGV jsou pýchou celého systému francouzské železniční dopravy a zázrakem francouzského strojírenství. Jejich známé označení je zkratkou čtyř francouzských slov, „train à grande vitesse“, která v překladu znamenají doslova „vysokorychlostní vlak“.
Tyto stroje, které polykají kilometry s obrovským apetitem, provozuje společnost SNCF Voyages, odnož francouzského státního železničního dopravce SNCF. Rychlovlaky vyrábí francouzský koncern Alstom, který mimochodem vyrobil ve svých italských závodech také rychlovlaky pro České dráhy, které znáte pod názvem Pendolino.
Železniční elegance a logo v podobě obráceného šneka
Stačí, když vlak TGV uvidíte stát na nástupišti a ihned vás zasáhne jeho elegance. Za ladným aerodynamickým tvarem stojí automobilový designér Jacques Cooper, který se při jeho návrhu nechal inspirovat sporťáky značky Porsche.
Vůbec první prototyp vlaku TGV byl oranžovo-šedý, dnes je valná většina vlaků stříbrno-modrá a občas se setkáte i se žluto-fialovou verzí.
Na každé soupravě je logo TGV, jehož tvar byl prý inspirován tvarem šneka. A skutečně, logo vypadá jako šnek obrácený vzhůru nohama, což má symbolizovat to, že tyto železniční legendy jsou na rozdíl od šneků mistry v rychlosti. Vlaky TGV se totiž běžně pohybují rychlostí okolo 300 km/h, i když mohou dosahovat rychlostí až dvakrát vyšších!
Příběh vlaků TGV: Začalo to v Japonsku…
Vybudovali se tratě pro vysokorychlostní vlaky
Potřeba vývoje vysokorychlostních vlaků se začala zvyšovat s konkurencí v podobě silniční a letecké dopravy a začala eskalovat v době, kdy byl v roce 1964 představen v Japonsku vlak Šinkansen. Ten se vzápětí stal legendou, jednalo se totiž o vůbec první vysokorychlostní vlak – tedy takový vlak, který brázdí koleje rychlostí minimálně 250 km/h.
Francouzi na Šinkansena reagovali svou verzí vysokorychlostních vlaků a v sedmdesátých letech testovali první prototyp TGV 001 poháněný plynovou turbínou na letecký petrolej, kterou si vlak vozil s sebou. Tento vlak zanedlouho po svém uvedení do provozu vytvořil rychlostní rekord 318 km/h a o pár let později, během ropné krize v roce 1973, přešel na pohon levnější elektrickou energií.
Krátce nato začali Francouzi budovat vůbec první speciálně upravenou trať pro vysokorychlostní vlaky. Takové trati se říká LGV, což je zkratka francouzského označení „ligne à grande vitesse“, v češtině prostě a jednoduše „vysokorychlostní trať“.
Vůbec první takováto trať byla zprovozněna mezi Paříží a Lyonem 27. září 1981. Slavnostnímu otevření, při kterém šampaňské teklo proudem, byl přítomen tehdejší francouzský prezident François Mitterrand a zástupy vysoce postavených osob tehdejší společnosti. O jízdenky byl ihned enormní zájem, a tak si je cestující museli rezervovat dokonce 6–7 měsíců dopředu!
Čtení: Zájezdy do Francie – srovnání a doporučeníCesta s TGV = Ojedinělý zážitek, který si můžete dopřát i vy
Lístky si můžete koupit online nebo na nádraží
Dnes již není třeba si jízdenky na cestu vlakem TGV kupovat s výrazným předstihem a ani jízdné není oproti klasickým vlakům výrazně dražší. Oproti běžným vlakům platíte pouze povinný rezervační poplatek ve výši jednotek eur a dále příplatek, pokud jedete spojem v dopravní špičce. Jízdenku koupíte u přepážky na nádraží, v samoobslužných automatech nebo jednoduše přes internet.
Cesta „téžévéčkem“ je skutečný zážitek a překvapí vás především to, jak je vlak tichý. Jeho vnitřní prostor je totiž hermeticky uzavřen, a tak dovnitř ani při nejvyšších rychlostech nepronikne téměř žádný hluk. Při jízdě vysokou rychlostí jen stěží rozeznáte detaily v blízkosti trati, vše budete mít rozmazané.
Vlaky jsou patrové, musíte v nich mít ztlumené telefony a cestu vám zpříjemní stevardky, bar nebo jídelní vůz.
Z Paříže do Londýna pod La Manche za dvě hodiny!
Systém tras, po kterých TGV jezdí, se neustále rozšiřuje. Z Paříže vede hlavní trasa na severovýchod do města Lille a dvě další trasy míří na jih – jedna do Marseille a ke Středozemnímu moři a druhá vás dovede do Bordeaux a k hranici se Španělskem.
V současné době jsou na síť vlaků TGV napojena prakticky všechna velká francouzská města a vlaky jezdí i do sousedních zemí, do Španělska, Belgie nebo třeba Nizozemska.
Vlaky TGV obsluhují více než 230 nádraží ve Francii i jiných zemích. Ojedinělým zážitkem může být například cesta vlakem typu Eurostar tunelem pod Lamanšským průlivem z Paříže až do Londýna. Z francouzské metropole se ocitnete v hlavním městě Velké Británie za pouhé 2 hodiny 15 minut!
Nástupce TGV: Rychlovlaky jménem AGV
Vlaky AGV můžete vyzkoušet prozatím pouze v Itálii
V současné době můžete při vašich železničních toulkách Evropou potkat také následovníky vlaků TGV, rychlovlaky AGV. Jejich označení je opět zkratkou, tentokrát slov „automotrice à grande vitesse“, tedy „vysokorychlostní vlak s poháněnými vozy“. Jak název napovídá, jsou vlaky AGV oproti TGV vybaveny pohonem rozloženým do motorů, které jsou umístěny přímo pod podlahou vozů. Tím je dosaženo vyššího výkonu a také větší kapacity vlakových souprav.
Běžná komerční rychlost vlaků AGV dosahuje 360 km/h a vlaky zatím jezdí pouze v Itálii, protože jejich vývoj byl podpořen italskou společností Nuovo Transporto Viaggiatori, která si zakoupila prvních 25 kusů. Ač je tedy pod „ážévečkem“ podepsán francouzský koncern Alstom, v zemi galského kohouta se zatím můžete projet pouze „téžévéčkem“.
Neváhejte tedy a poznejte Francii zase trochu jinak – z paluby jednoho z francouzských symbolů a legendy francouzských železnic, vlaku TGV!